جستجوگر خبری شهرستان شفت

رشت- سالی که گذشت برای هنر استان گیلان مملو از اتفاقات تلخ و شیرین بود که آغاز فعالیت های هنری و استقبال از جشنواره فیلم فجر و درگذشت تعدادی از هنرمندان بخشی از این رویدادها است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: با پایان سال همیشه یکی از مواردی که بیشتر از همه مورد توجه قرار می گیرد بازخوانی اتفاقات یک سال گذشته در بخش های مختلف و شناسایی نقاط قوت و ضعف و برنامه ریزی برای حضوری قدرتمندتر در سال جدید است.

هنر یکی از بخش هایی است که بازخوانی تلخ و شیرین های آن از سوی مخاطبان با استقبال مواجه می شود. به همین منظور در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم تا طی گفتگویی با معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به بازخوانی این رویدادها پرداخته و از برنامه های پیش بینی شده برای امسال کسب اطلاع کنیم.

تئاتر بازگشت حیات به تئاتر گیلان با برگزاری جشنواره استانی

سید امیر مصباح در ابتدای گفتگوی خود با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سال ماه های ابتدای سال گذشته همانند سال ۹۹ در بخش هنر متأثر از اوج گیری دوباره ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت های هنری، موسیقی و سینمایی بود.

وی با بیان اینکه با شیوع این ویروس ناخوانده در دو سال گذشته حوزه هنر کشور به ویژه استان ها آسیب های اقتصادی بسیاری را متحمل شده است، افزود: بسیاری از فعالان هنری در رشته های مختلف مجبور به تغییر فعالیت خود برای امرار معاش شدند.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اقدامات حمایتی برای جبران بخشی از این آسیب ها، تأکید کرد: حمایت های صورت گرفته لازم اما کافی نبود و هنوز بسیاری از هنرمندان نتوانسته اند به فعالیت قبل از کرونایی خود بازگردد حمایت های صورت گرفته لازم اما کافی نبود و هنوز بسیاری از هنرمندان نتوانسته اند به فعالیت قبل از کرونایی خود بازگردد.

وی در ادامه به برنامه ریزی های انجام شده برای استفاده از فضای مجازی برگردانند حیات به فعالیت های هنری به ویژه در حوزه اجرا اشاره و اضافه کرد: در این مسیر هم موفقیت هایی داشتیم.

مصباح با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و شیرین ترین اتفاقات هنری در سالی که گذشت برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با حضور تماشاگران بود، ادامه داد: جشنواره سی و دوم به واسطه شرایط کرونایی بدون حضور تماشاگران و در یک فضای سرد و بی روح برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه حیات تئاتر به حضور تماشاگران در سالن های نمایش وابسته است، افزود: تأثیر حضور تماشاگران در جشنواره سی و سوم به خوبی مشخص شد و ما در سال گذشته شاهد یک جشنواره خوب، باکیفیت و زنده و پویا بودیم.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه در این جشنواره ۱۴ اثر ارسالی حضور داشت، گفت: شش نمایش «روایت آنکه صبور بود» به کارگردانی «نیما جهان بین»، «رازها و دروغ های رام نشده» به کارگردانی «وحید درویشی»، «واحد ۲۲ چه خبره» به کارگردانی «رضا جوشعار»، «خلیج خوک ها» به کارگردانی «رضا جوینده»، «سیا ریحون» به کارگردانی «رضا عباسی» و «چهاردیواری» به کارگردانی «عبدالله بهادری» از ۱۴ نمایش ارسال شدن به دبیرخانه به مرحله راه یافتند.

وی با اشاره به حضور «پیام دهکردی»، «فرامرز طالبی» و «مهرداد هنرمند» به عنوان داوران مرحله نهایی جشنواره سی و سوم، اظهار کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره نیز با شور و هیجان بسیار تماشاگران بعد از دو سال دوری از سالن های نمایش برگزار و دو نمایش «خلیج خوک ها» و «سیاریحون» از سوی داوران به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.

دومین جشنواره میراث ناملموس این بار با موضوع مفاخر گیلان

مصباح در ادامه به برنامه ریزی برای برگزاری دومین جشنواره میراث ناملموس گیلان چالش فیلم سازی در ۷۲ ساعت اشاره کرد و گفت: برگزاری نخستین دوره این جشنواره با کاستی ها و ضعف هایی همراه بود که تلاش شد در این دوره برطرف شود.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به شرکت ۵۹ هنرمند از سراسر کشور در اولین دوره این جشنواره، افزود: با توجه به شرط بومی بودن تنها هنرمندان گیلانی موفق به شرکت در این جشنواره شدند.

وی به انتخاب ۲۰۰ نفر از مفاخر استان گیلان اشاره و با بیان اینکه با توجه به تعداد بالای مفاخر و بزرگان گیلانی در حوزه فرهنگ و هنر انتخاب این تعداد بسیار سخت و دشوار بود، اضافه کرد: این تعداد مفاخر و چهره های برجسته استان در حوزه فرهنگی، هنری، ورزشی، دینی و مذهبی و تاریخی بودند که از میان آنها ۱۰ چهره برتر انتخاب شد.

انتخاب ۲ شهر گیلان در میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

مصباح با اشاره به حضور ۶۰ شهر به مرحله پایانی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، افزود: شهرهای فومن در بخش ادبیات و بندر انزلی در زمینه سینما از استان گیلان در میان شهرهای نهایی قرار گرفتند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً تعداد بیشتری از شهرهای استان گیلان توانایی و ظرفیت حضور در میان این شهرها را داشتند، تصریح کرد: با داوری های انجام شده چهار شهر فومن، آستانه اشرفیه، بندر انزلی و تالش به ترتیب در موضوعات ادبیات، صنایع دستی و سنتی، سینما و هنرهای نمایشی به مرحله بعدی راه یافته بودند که در نهایت دو شهر فومن و بندر انزلی در میان لیست نهایی قرار گرفتند.

مصباح اضافه کرد: طرح شبکه ملی «شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت های شهرهای مختلف کشور با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه در حوزه فرهنگ و هنر راه اندازی شد اجرای طرح شبکه ملی «شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با هدف شناسایی و معرفی ظرفیت ها فرهنگ و هنر.

وی با بیان اینکه این شبکه در قالب رشته های هنرهای تجسمی، هنرهای صنایعی و سنتی، سینما، هنرهای نمایشی، ادبیات، چاپ و بسته بندی، موسیقی، رسانه و مطبوعات، مد و لباس و بازی های رایانه ای فراخوان شد، ادامه داد: تمرکز زدایی از پایتخت به این معنا که «ایران تهران نیست»، است مهم ترین هدف این طرح است.

اکران همزمان فیلم های چهلمین جشنواره فجر با استقبال دو برابری تماشاگران

مصباح با اشاره به اکران همزمان جشنواره فیلم فجر همانند هفت سال گذشته در استان گیلان، اظهار کرد: همزمانی جشنواره چهلم با نمایش ۱۷ فیلم و ۴۸ اکران در دو مکان تالار مرکزی رشت و سینما ۲۲ بهمن برگزار شد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه «مرد بازنده»، «ملاقات خصوصی» و «موقعیت مهدی» با استقبال تماشاگران گیلانی مواجه شد، گفت: بعد از دو سال کرونایی و سخت برای سینماهای استان گیلان شاهد استقبال دو برابری تماشاگران از این جشنواره در مقایسه با سال های قبل تر بودیم.

وی به اتفاقات خوب در خلال اکران فیلم ها اشاره و اضافه کرد: میزبانی از کودکان کار، توانبخشان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه خانواده های شهدا و همچنین ادای احترام به شهید «علی اکبر رنجبر» از جلوه های زیبای جشنواره چهلم بود.

برگزاری هفته فیلم و عکس رشت

مصباح با اشاره به برگزاری هفته فیلم و عکس رشت به همت انجمن سینمای جوان گیلان و این شهرستان به عنوان یک رویداد هنری خوب، اظهار کرد: این هفته برای نمایش دستاوردهای یک ساله این انجمن برگزار شد.

وی به ظرفیت های فراوان انجمن های سینمایی برای شناسایی و معرفی استعدادهای جدید و جوان اشاره کرد و ادامه داد: «هومن بهمنش» و «آرمان فیاض» که از موفق ترین فیلمسازان و فیلمبرداران ایران محسوب می شوند از همین انجمن ها فعالیت خود را آغاز کرده اند.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تجلیل از «آرمان فیاض» هنرمند گیلانی که در جشنواره چهلم فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری شد در قالب این جشن، گفت: قطعاً در سال های آینده جوانان هنرمند و با استعداد گیلانی بیشتری از طریق این انجمن به هنر کشور معرفی می شوند.

وی در ادامه رونمایی از مستند «سرای کرنا، حضور تجلیل از «محمد علی صادق حسنی» هنرمند تئاتر گیلان به عنوان پنج چهره برتر تئاتر ایران در جشنواره تئاتر فجر، شرکت تعداد زیادی از نمایش ها و تئاترهای هنرمندان گیلانی در جشنواره های ملی تعداد دیگری از رویدادها و اتفاقات شیرین در حوزه گیلان در سالی که گذشت بود.

هنر گیلان در سوگ از دست دادن تعدادی از اساتید خود

مصباح در ادامه با اشاره به درگذشت تعدادی از هنرمندان برجسته گیلان در سال گذشته، اظهار کرد: با وجود اتفاقات شیرین و خوب در بخش های مختلف هنر گیلان متأسفانه ما در سال گذشته تعدادی از هنرمندان برجسته خود را نیز از دست دادیم.

وی با بیان اینکه درگذشت استاد «اکبر محبوبی فر» با آثار و صدای ماندگارش ضایعه ای تلخ برای جامعه هنر گیلان بود، گفت: وی عشق و هنر را با هم تلفیق و سال ها در قالب نویسندگی، بازیگری تئاتر و تلویزیون آثار برجسته ای برای ما به یادگار گذاشت.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر لزوم پاسداشت مقام هنرمندان پیشکسوت استان، اضافه کرد: درگذشت استاد «میر محمود (امیر) فخر موسوی» یکی از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران برجسته گیلانی نیز یکی دیگر از اتفاقات تلخ سال گذشته بود.

وی با بیان اینکه مناعت طبع این استاد فخر موسوی زبانزد خاص و عام بود و همیشه دغدغه اهالی هنر همراهش بود، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان تئاتر استان گیلان زیر نظر این استاد پرورش یافته اند.

مصباح با اشاره به اینکه درگذشت استاد «علی حاج علی عسکری» سال تلخ برای هنر گیلان را تکمیل کرد، افزود: با درگذشت این هنر برجسته و فرهیخته قلب تئاتر گیلان بار دیگر از حرکت ایستاد.

وی با بیان اینکه استاد «علی عسکری» وزنه بسیار قوی برای تئاتر استان گیلان محسوب می شد که فقدان آن جبران ناپذیر است، ادامه داد: قطعاً هنرجویان و شاگردانی که این استاد بی بدیل عرصه تئاتر و نمایش گیلان تربیت کرده ادامه دهنده راه هستند.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برنامه ریزی برای رقم زدن سالی مملو از اتفاقات خوب برای هنر استان، گفت: تلاش می کنیم به عنوان متولیان هنر گیلان زمینه فعالیت بیشتر هنرمندان، رونق دوباره سالن های سینما و نمایش و کنسرت های موسیقی و برگزاری جشنواره های در سطح ملی و منطقه ای را فراهم کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته به واسطه صدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی که نماد هویت و عزت گیلانی ها است همه فعالیت های هنری به این بزرگ مرد تقدیم شد، افزود: این روند امسال نیز تا رسیدن ۱۱ آذر ماه سالروز شهادت این اسطوره مبارزه با استکبار و استبداد ادامه دارد.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان