جستجوگر خبری شهرستان شفت

رشت - ایرنا - در حالی گیلان پس از ۲ سال خواب زمستانی گردشگری به استقبال نوروز ۱۴۰۱ رفته است که برودت دمای هوا و همچنین حجم بالای سفر گردشگران به این استان شمالی زمینه را برای سوء استفاده ویلاهای استیجاری و ...

به گزارش ایرنا، تعدادی از خانواده ها برای سپری کردن ایام تعطیلات نوروز خود به مسافرت می روند که استان گیلان با داشتن طبیعت زیبا و شهرهای توریستی، با حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی و برخوداری از ظرفیت کوهستان و جنگل های هیرکانی همواره یکی از مقاصد اصلی مسافران و گردشگران است.

اما با توجه به شیوع کرونا در کشور، طی ۲ سال گذشته این مسافرتها به حداقل کاهش یافت که در این راستا، حضور مسافران نوروزی در گیلان نیز کاهش چشمگیری داشته اما در تعطیلات امسال با توجه به اینکه اکثر مردم واکسن زدند و حداقل یک بار این بیماری را تجربه کردند، مسافرت نوروزی خود را از سر گرفتند و به همین دلیل پس از ۲ سال، شاهد افزایش مسافران نوروزی به استانهای گردشگر به خصوص به گیلان بودیم.

البته برخی شهرستانهای گیلان پیش از همه گیری ویروس کرونا، در برخی از ایام تعطیل به اندازه جمعیت خود میزبان مسافران بودند و هر ساله حدود ۲۰ میلیون مسافر این استان را به عنوان مقصد سیاهت خود انتخاب می کردند.

طبق آمار ارایه شده از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، تا چهارمین روز از نوروز آمار گردشگران به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید و این آمار به طور حتم تا پایان هفته به بیش از چهار میلیون گردشگر افزایش یافته است.

طبق همین آمار ارایه شده از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان، این رقم مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد ۳۶ درصدی دارد که از هفته پایانی اسفند ماه تا روز چهارم فروردین ثبت شده است.

اما از سوی دیگر طبق آمار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به تکمیل ۹۹ درصدی ظرفیت واحدها و تأسیسات اقامتی، آمار مسافران اقامت کننده در استان با ۹۵ درصد رشد به نسبت مدت مشابه سال گذشته، تعداد ۱۵۸ هزار و ۵۸۷ نفر-شب ثبت شده است که یکی از دلایل عمده استقبال مسافران از اقامتگاههای گیلان بارشهای باران و سردی هوا بود.

غافلگیری مسافران در باران و سرمای گیلان

استان گیلان از هفته پایانی سال گذشته شاهد سرمای شدید و بارش های باران بودکه ای نسرما و بارش ها در ایام نوورز نیز ادمده یافت وحتی رزو دوم فرودین ماه نیز ساعتی در رشت و سایر شهرهای گیلان مردم شاهد بارش برف بهاری بودند. 

این سرما و امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و بارش های مکرر باران و سردی هوا، مسافرانی که به استان گیلان عزیمت کردند ، از برپایی چادر محروم شدند و به هیمن دلیل اقامتگاه های گیلان نیز پس از چند سال رکود، شاهد حضور مسافران بوده و این در حالی است که ظرفیت تمامی اقامتگاه های گیلان تکمیل شد.

همچنین طبق گزارش های میدانی و آمارهای رسمی، ظرفیت واحدهای اقامتی گیلان و اسکان و اقامت مسافران طی امسال با رشد ۹۸.۲۶ درصدی ثبت شد. این در حالی است که گیلان با سه هزار و ۲۵۲ تاسیسات گردشگری میزبان حضور گردشگران نوروزی ۱۴۰۱ است.

سبقت قیمت ویلاهای استیجاری در گیلان با سرعت غیرمجاز  

با توجه به شرایط موجود و تکمیل ظرفیت اقامتگاه ها در ایام نوروز در گیلان، اجاره ویلا در شهرهای مختلف این استان سر به فلک کشیده و اجاره قیمت ویلاهای مجهز و دارای امکانات مناسب به شبی بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است.

در تماس خبرنگار ایرنا برای اجاره ویلا در شهرهای مختلف، اجاره ویلاهای معمولی در استان گیلان به بیش از ۲ میلیون تومان در شب رسیده و ویلاهای مجهز و دارای استخر به شبی ۶ تا ۱۰ میلون تومان نیز رسیده و به مسافران نوروزی اجاره داده می شود.

طبق تماس های گرفته شده از سوی خبرنگار ایرنا با افرادی که ویلا اجاره می دهند، اجاره ویلا در رشت مرکز گیلان نیز افزایش زیادی یافته و به شبی حدود سه میلیون تومان رسیده که همین ویلاها در روزهای معمولی به کمتر از یک میلیون تومان در شب جاراه داده می شود اما با توجه به افزایش مسافران نورزی، قیمتهای اجاره ویلا در رشت و سایر شهرهای توریستی گیلان نیز چند برابر افزایش یافته است.

یکی از اجاره دهندگان ویلا که خود را بنگاه دار معاملات ملکی معرفی کرد گفت در تماس خبرنگار ایرنا برای اجاره ویلای مجهز گفت : اجاره ویلای دارای استخر بسیار سخت است چون تعداد این ویلاها بسیار کم ابوده و در صورت خالی بودن، شبی حداقل ۶ میلیون تومان باید اجاره پرداخت کنید.

همچنین فرد دیگری که خود را مالک ویلای استیجاری در رشت معرفی کرد، در تماس با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه همشهری ما هستید و برای اقوام خود ویلا می خواهید یک تخفیف کوچک نیز به شما می دهم و برای سه شی اجاره ، شبی ۲ میلون تومان برای یک ویلا (معمولی) از شما اجاره می گیرم اما برای یک شب  ۲ و میلیون و پانصد هزار تومان باید پرداخت کنید.   

همچنین قیمت ویلا در شهرهای توریستی گیلان همچون لاهیجان ، بندرانزلی، شفت و فومن نیز با چنین افزایش قیمت سرسام آوری روبرو شده و مسافران بناچار برای اینکه شب را در جایی سپری کرده و از سرما و بارش باران در امان باشند، مجبور به پرداخت اجاره چند برابری برای یک شب اقامت هستند.

طی تماس خبرنگار ایرنا برای اجاره ویلا در شهرهای بندرانزلی، لاهیجان و فومن، هزینه یک شب اقامت بالای ۲ تا سه میلیون تومان اعلام شد که این رقم برای روزهای معمولی برای ویلاهای زیبا و مناسب به حداکثر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای یک شب می رسید.

البته اجاره ویلای دارای امکانات مناسب، مجهز و با داشتن استخر نیز بسیار گران بوده و قیمت آنان در این شهرها نیز همانند رشت مرکز گیلان اعلام شده و به حداقل شبی ۶ میلیون تومان و یا بالاتر از آن می رسید و این در حالی است که صاحبان این ویلاها و یا دلال هایی که ویلاها را اجاره می دهند، برای بازار گرمی و افزایش قیمت، ابتدا از عدم خالی بودن این ویلاها سخن می گویند و در نهایت نیز، با اصرار خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه خواهان ویلای دارای استخر هستیم، قیمت آن را افزایش بیشتری می دهند.

به طور حتم این افزایش قیمت فقط منوط به گیلان نبوده و در سایر استانها نیز با توجه به افزایش چشمگیر گردشگران و مسافران نوروزی، شاهد افزایش قیمت ویلاها و مکانهای استیجاری هستیم و باید مسئولان به خصوص مسئولان وزارت میراث فرهنگ و گردشگری با افزایش اقامتگاهها و با درنظر گرفتن اماکنی برای برپایی چادر حتی در روزهای بارانی، تا حدی این جلوی افزایش بی رویه اجاره ویلاهای استیجاری را گرفته و از سوی دیگر با افزایش این اماکن ، مسافرتها نیز افزایش می یابد و در نتیجه صنعت گردشگری در کشور نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

صرفه ویلاخوابی بر اقامتگاههای رسمی

اما مسئله مهم تر این است که بنابر گفته بسیاری از مسافران ویلاخوابی بسیار بصرفه تر از اجاره هتل و یا اقامتگاههای قانونی و گردشگری است. بررسی ها نشان میدهد که این ادعای مسافران و گردشگران نه تنها از واقعیت دور نیست، بلکه حتی در برخی مواقع فاصله بیشتر از حد تصور است. 

برای مثال طبق بررسی میدانی یک شب اقامت در یکی از واحدهای بوم گردی شهرستان فومن به اضای هر نفز ۸۰۰ هزار تومان قیمت تعیین شده است که برای یک خانواده چهار نفره به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید. البته هستند واحدهایی که قیمت بیش از این را نیز اعلام کرده اند. 

این درحالی است که اجاره یک واحد ویلایی معقول با گنجایش ۶ نفر در همان منطقه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا نهایت ۲ میلیون تومان برای ایام نوروز قیمت گذاری شده است. حال با چنین شرایطی شاید دور از انتظار باشد که از مسافران خواسته شود تا به اجاره خانه های شخصی یا به اصطلاح ویلاخوابی تن ندهند و در اقامتگاههای رسمی سکونت گزینند.

البته وضعیت در هتلها نیز به همین شکل است و شاهد ارقام چندین برابری نسبت به ویلاهای استیجاری هستیم که علاوه بر اینکه کمترین میزان امنیت و سلامت را ارائه می دهند، بلکه هیچ کمکی به صنعت گردشگری استان نکرده و بلکه منجر به انحراف این حوزه خواهند شد.

به نظر می رسد با وجود رونق دوباره مسافرت در پی عقب نشینی ویروس منحوس کرونا، گردشگری گیلان نیازمند اصلاحات اساسی، جذابیت و تنوع در اقامتگاه و خدمات گردشگری و همچنین ارائه بسته های مقرون به صرفه و رقابتی برای همه اقشار مختلف است تا به طور کل بساط ویلاخوابی در این استان برچیده شود.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان