جستجوگر خبری شهرستان شفت

رشت - ایرنا - شهرستان رودبار که در بسیاری از نقاط کشور آن را به طعم زیتون های اعلا و متوع می شناسند، از جاذبه های تاریخی و طبیعی مثال زدنی برخوردار است که هر کدام میتوانند مقصدی مناسب برای گردشگری باشد.

به گزارش ایرنا، با وسعتی حدود دو هزارو ۵۷۴ کیلومتر مربع دومین شهرستان گیلان از نظر وسعت و واقع در ۶۷ کیلومتری جنوبی مرکز استان که  از شمال به رشت ، از جنوب به استان قزوین واز غرب به فومن و استان زنجان محدود می شود. 

 از نقاط مهم تاریخی استان گیلان نیز به شمار می رود که آثار باستانی بسیاری در آن کشف شده است. رودباردر گذشته به نام های مختلف از قبیل ،"خشک رودبار"، "رودبار محمد زمان خانی "، رودبار زیتون "، و "پیلده رودبار" معروف بوده واحتمالا نام رودبار از سفیدرود رودخانه بزرک گیلان به معنای "کنار رود"گرفته شده است.

آثار به دست آمده درتپه مارلیک این منطقه حاکی از وجود تمدنی کهن در رودبار است که مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد می باشدو این شهرستان با کوه، دشت ، جنگل و رودخانه و همچنین تاریخ و فرهنک شش هزار ساله خود از جمله پر جاذبه ترین شهرستان های استان گیلان از نظر گردشگری به شمار می رود.

شهرستان رودبار دارای جاذبه های گردشگری تاریخی بسیاری است که هرساله میزبان گردشگران بسیاری است ؛ تولیدات دستبافت پشمی ،قالیبافی ، گلیم بافی ، شالبافی ، نمد مالی و سفالگری را نام برد که زینت سوغات گردشگران است. زیتون ، روغن زیتون ، صابون سنتی سرکف زیتون از دیگر سوغاتی های این منطقه است که کمتر مسافری ممکن است به این منطقه سفر کند واز محصولات زیتون به دیار خود سوغات نبرد. از سوی دیگر یکی از جاذبه های زیبای این شهرستان که ریشه در فرهنک واقتصاد مردم این منطقه دارد بازارهای محلی سنتی هفتگی است که هر روز در یکی از شهرهای این شهرستان برپا می شود.

پل تاریخی لوشان 

پل خشتی لوشان در شهرستان لوشان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، واقع است. این پل تاریخی و قدیمی گیلان بر خلاف بقیه پل های خشتی که قوسی هستند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه ای وجود دارد که روی آن اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت آن حک شده است.

سرو هزارساله هرزویل

سرو هرزویل درختی بسیار قدیمی است که در شهرک هرزویل و فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی منجیل  قرار دارد. حتی ناصرالدین شاه در سفرنامه اش از این شهرک یاد کرده است.

همچنین این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این درخت بیش از هزار سال عمر دارد و در برخی منابع نیز عمر این سرو را  ۳ هزار سال عنوان کرده اند.

نیروگاه بادی منجیل

نیروگاه بادی منجیل در شهر منجیل قرار دارد. این نیروگاه انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. نیروگاه بادی منجیل ۱۷۱ توربین دارد که حرکت آنها در کنار دریاچه سفیدرود برای گردشگران جذاب است.

سد سفیدرود منجیل

سد سفیدرود یا سد منجیل، در ابتدای رودخانه بزرگ سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل اوزن و شاهرود قرار دارد.  دریاچه این سد بسیار دیدنی است و امکاناتی مانند آلاچیق در نزدیکی این سد سبب شده تا گردشگران از آن لذت ببرند.

چشمه ماست خور

چشمه ماست خور در دهکده ای به همین نام در ۵ کیلومتری شهر رودبار و در غرب سد منجیل قرار دارد. آب این چشمه گرم و جوشان است. اهالی آب چشمه را به خزینه هایی هدایت و در آن ها حمام می کنند، زیرا معتقدند استحمام در آب گرم این چشمه برای بیماری های استخوانی و روماتیسمی مفید است.

چشمه کلشتر منجیل

این چشمه حدود یک کیلومتر پایین تر از سد سفیدرود و در فاصله ۵۰۰ متری جاده اصلی قزوین به رشت قرار دارد.

تپه مارلیک

تپه مارلیک یکی از ۵ تپه باستانی است که در دره گوهررود در اطراف رودبار و در روستای بسیار زیبای «نصفی» واقع شده است. همچنین تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش است.

سلانسر رستم آباد

منطقه جنگلی سِلانسَر در فاصلهٔ ۱۲ کیلومتریِ غرب شهر رستم آباد واقع شده است. این منطقه ییلاقی آب و هوای بسیار خوبی دارد. به ویژه اگر  در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید حتما از دشت های گل و اقیانوس ابر آن لذت خواهید برد.  سلانسر به روستایی برفراز ابرها معروف است.

دُرفک

درفک یا دال فک به معنی آشیانه کرکس نام قله ای آتشفشانی خاموشی در رودبار است. ۲۰ کلبه سنگی پایین تر از این قله قرار دارد که در بهار و تابستان مورد استفاده اهالی محلی و دام ها قرار می گیرد.

این منطقه یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر دارد که آب آشامیدنی بومیان را تامین می کند و دقیقا  روی قله قرار دارد. روی قله کاسه ای شکل درفک و در سمت شمال آن دیواره ای با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد که دربرخی فصول زیباترین اقیانوس ابر را می توان در آن دید. برای همین طبیعت دوستان زیادی به این قله تردد می کنند.

استخرگاه

استخرگاه نام روستایی در رستم آباد است. برای رسیدن به استخرگاه از یک جاده پرپیچ جنگلی می گذرید.  این روستا به خاطر وجود ۲ استخر، یکی درضلع شرقی و دیگری درضلع غربی اش معروف شده است. کنار یکی از این استخرها که شبیه دریاچه است، خانه ای قدیمی با قدمت نزدیک به ۱۰۰ سال قرار دارددارد. مناظر زیبای اطراف این استخرگاه و انعکاس تصویر این خانه قدیمی روی آب سبب شده که بسیاری برای عکاسی به این منطقه بیایند. در روزهایی که مه روستا را  فرا می گیرد زیبایی آن نیز دوچندان می شود.

سی دشت

سی دشت نیز یکی از ییلاقات دیدنی و خوش آب و هوای رودبار در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد است. این روستا در مسیر کوه درفک واقع شده و به همین دلیل چشم انداز بی نظیری دارد. دشت های گل سی دشت نیز مانند دیگر ییلاقات در بهار خودنمایی می کنند. توت فرنگی محصول اصلی سی دشت است که به همین دلیل هرساله در خرداد ماه جشنواره برداشت توت فرنگی در این منطقه برپا می شود و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

دریاچه ویستان

دریاچه زیبای ویستان در بره سر و در دل جنگل قرار گرفته و بسیار دیدنی است. گفته می شود این استخر طبیعی بر اثر زلزله به وجود آمده و آبش از کوه های اطراف و چشمه ها تامین می شود. اطراف این دریاچه را کوه های پوشیده از درخت، تپه های سرسبز و درختان بلوط، راش و بید دربرگرفته اند.

روستای انبوه

روستای تاریخی انبوه در رودبار و منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی بخش عمارلو واقع شده است که ۱۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. قلعه چیمارود و پل تاریخی انبوه قدمت این روستا را نشان می دهد. بر اساس بررسی باستان شناسان قدمت سکونت انسان در این روستا به  ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.  پل خشتی انبوه نیز که در زمان عباسیان ساخته شده از نقاط دیدنی این روستا است. قدمت سنگ های قبر مسجد جامع قدیمی روستا نیز به حدود ۱۲۰۰ سال پیش می رسد.

چشمه سنگرود

بی شک چشمه آب معدنی سنگرود در روستای سنگرود بخش عمارلو یکی از دیدنی های منحصربه فرد رودبار محسوب می شود. آب این چشمه برای مداوای روماتیسم، ناراحتی های استخوانی و همچنین بیماری های پوستی موثر است.

داماش

روستای خوش آب و هوای داماش از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار قرار گرفته است.

روستای داماش یکی از قطب های گردشگری ایران محسوب می شود، زیرا رویشگاه گل سوسن چلچراغ است. این گل بسیار کمیاب است و فقط در دو منطقه  داماش و  لنکران جمهوری آذربایجان در دنیا می روید. این گل در فهرست میراث طبیعی نیز ثبت شده است.  بسیاری از گردشگران برای دیدن این گل در خرداد و تیر به این منطقه سفر می کنند.

سد تاریک سیاهرود

سد تاریک سیاهرود(تونل آب بر فومن) در بستر رودخانه سفید رود و در دهه ۱۳۴۰ ساخته شده است و این سد دارای ۱۵ خروجی آب است که در صورت بسته شدن این دریچه ها(غالب اوقات سال ) این سد میتواند آب پر برکت سفید رود را در بین نواحی مرکزی و شرقی گیلان تقسیم کند و و از طریق رودخانه رشته رود را برای کشاورزی در شهرستانهای فومن و شفت پرآب سازد و البته دریاچه ای کوچک بمساحت ۶۰ – ۵۰هکتار در پشت سد ذخیره میشود که بدلیل وجود درختچه های زیبا در حاشیه سد و منظره های بی نظیر دره سفید رود اهمیت فوق العاده ای دارد این سد یکی از جاذبه های گردشگری رودبار است.

آبشار کلشتر

آبشار زیبای کلشتر که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان های دیدنی روستای کلشتر رودبار به حساب می اید. روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل های منطقه رابه خود اختصاص داده است.

جنگل های پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علف های بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر است.

سلانسر

سلانسر یکی از زیباترین ییلاقات رودبار رستم آباد، از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است و در ۱۵ کیلومتری رودبار قرار دارد.

این منطقه دارای طبیعت بی نظیر و بسیار زیبایی است که هر ببینده ای را مسحور خویش میکند. این طبیعت منحصر بفرد به نام ییلاق سلانسر مشهور است که در ارتفاع هزار و ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد. این ییلاق به سمت ضلع غربی مشرف به دره سفیدرود تداوم یافته و وجود هوای بسیار آزاد و باد ملایم برخاسته از دل جلگه گیلان گرد و غبار افسردگی و خستگی را از رخسار هر مسافری می رباید. تابستان های بسیار خنک و ارتفاع بلند و طبیعت همیشه مه گرفته از زیبایی های دیگر این ییلاق است این ییلاق از جاذبه های گردشگری رودبار است.

غار اسپهبدان

این غار در روستای شاه شهیدان از توابع دهستان خورگام، بخش خورگام شهرستان رودبار واقع شده است. این غار که مربوط به عصر آهن است، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ییلاق سی دشت

ییلاق سی دشت یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوا و از جاذبه های گردشگری رودبار است که در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد قرار دارد و یکی از بهترین مکان هایی به شمار می رود که می توانید با سفری یک روزه به آن روحتان را تازه کنید، زیباترین دیدنی های رودبار را ببینید و به منزل بازگردید.

در مسیر رسیدن به ییلاق سی دشت چشم اندازهای بکر و خارق العاده ای مشاهده خواهید کرد که می توانید در آن ها توقف کنید و به تفریح و استراحت بپردازید. ییلاق زیبای سی دشت در مسیر کوه درفک قرار دارد که چشم انداز فوق العاده آن را در منطقه می توانید ببینید و اگر هوس کوه نوردی به سرتان زد، صبح زود بیدار شوید و راهی درفک شوید.

غار آبی دیورش

غار آبی دیورش در منطقه ی جنگلی نزدیک روستای دیورش در شهرستان رودبار قرار گرفته است. غاری به سوی داخل زمین که آب آن سرد و آرام است. این غار و مسیر جنگلی و سنگلاخی آن، گزینه ای مهیج برای دوست داران طبیعت است. غار آبی دیورش در منطقه ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. برای تماشای این غار بایستی به روستای دیورش برسید و از میان شالیزارها، خانه های روستاییان و مناظری سرسبز عبور کنید و به جنگل وارد شوید.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان