به گزارش ایرنا، به طور اتفاق قرن ۲۰ را عصر صنعتی شدن و توسعه علم می دانند و با وجود اینکه بسیاری قرن ۲۱ را عصر فناوری اطلاعات و هوش می نامند، اما هنوز نیاز بشر به صنعت از بین نرفته و تولیدات صنعتی محور اصلی نیاز انسانی، تعاملات اقتصادی، روابط سیاسی و به طور کل توسعه را تشکیل می دهد.
ایران به عنوان یکی از کشورهای در مسیر توسعه طی چند دهه اخیر توانسته قدم های بزرگی در حوزه صنعت بردارد که برخی از آنها حتی باعث بی نیازی به خارج شده است. اما تحریم های ظالمانع در برابر برخوداری از حقوق طبیعی ملت ایران بزرگترین موانع توسعه صنعتی کشور بوده است که نمی توان خسارت های آن را نادیده گرفت.
اما صنعتگران داخلی کشور همواره در این سالها در رویارویی با تحریم های ناجوانمردانه با اتکا بر توان داخلی توانستند بسیاری از موانع را برداشته و سدهای بزرگی را در تامین نیازهای صنعتی کشور و مردم بشکنند.
با این حال این صنعتگران به طور مداوم برای تامین مواد اولیه خود با مشکلاتی مواجه بودند که طی سالهای اخیر نهضت ساخت داخل برای رفع چالش ها به مدد تولید کنندگان آمد.
نهضت ساخت داخل که طی سالهای اخیر به عنوان یک راهبردی از سوی مقام معظم رهبری برای تمامی ارکان اجرایی و مدیریتی کشور تکلیف شده است، می تواند در برابر موانع و دست اندازهای تحریمی راهگشا باشد.
در همین راستا برگزاری نمایشگاه های صنعتی یکی از پیش زمینه های ارتباط میان تولیدکنندگان برای تکمیل زنجیره تولید و همچنین کشف توانایی های داخلی نهفته در بخش های مختلف تولیدی محسوب می شود.
استان گیلان نیز با قدم برداشتن در زمینه برگزاری نمایشگاه های ملی و استانی در حوزه صنعت درصدد رفع نیازهای صنعتی گام برداشته است که روز سه شنبه هفته جاری میزبان دومین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید با حضور ۷۸ واحد صنعتی و تولیدی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گیلان در رشت بود.
این واحدهای صنعتی برای نمایش توانمندی های ساخت داخل در بخش های قطعه سازی خودرو، برق و الکترونیک، فولاد و محصولات فلزی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، لوازم خانگی، صنایع معدنی، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، واحدهای دانش بنیان و فناور، دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی، ادارات و تشکل های صنعتی و معدنی، صنایع هوایی و دریایی گرد هم آمدند تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی، توان خود برای مقابله با هر محدودیتی و حتی صادرات به نمایش بگذارند.
مسئولان و مجریان نمایشگاه صنعتی رشت رویکرد آن را حذف حلقه های وابسته به واردات و با هدف جلوگیری از واردات کالاهای ساخت مشابه داخلی از خارج و همچنین تامین نیازهای واحدهای صنعتی برای نیل به خودکفایی بخش صنعت می دانند که به مدت چهار روز دایر خواهد بود.
داخل سازی در اوج تحریم
مدیر رضایت مشتری شرکت پایا کلاچ در رشت با اشاره به اینکه این شرکت شامل۲ کارخانه فرآوری و پای کلاچ در رشت است به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه فرآوری در تولید کمک فنر و جعبه فرمان فعالیت می کند و بخش دیگر یعنی پایا کلاچ نیز با تولید دیسک کلاچ از تامین کنندگان عمده شرکت های خودرو سازی داخلی در ایران است.
حامد یعقوبی با بیان اینکه این ۲ شرکت در شهرک صنعتی رشت یکهزار و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده است، اظهار داشت: شرکت فرآوری از سال ۵۶ و دیگری از سال ۷۸ شروع به کار کرده است که طی ۲ سال اخیر به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها برای تامین برخی قطعات با مشکلاتی مواجه شدیم.
وی گفت: برای اینکه کمترین آسیب از تحریم ها به ما وارد شود به سمت داخلی سازی رفته ایم و در حال حاضر تقریباً تمامی قطعات مورد با ظرفیت های مختلف در داخل تولید می شود.
این مدیر صنعتی اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت بزرگ ترین تولید کننده کلاچ در ایران و خاورمیانه با سه خط پنل خورشیدی همانند شرکت های مطرح اروپایی است که این نشان دهنده توان داخلی برای بی اثر کردن هرگونه محدودیتی می باشد.
یعقوبی به توان صادراتی این شرکت اشاره کرد و افزود: کیت لنت قبل از تحریم های چند سال اخیر توسط این شرکت تولید که در بخش موتوری شرکت رنو فرانسه استفاده و پس از آن به سایر نقاط ارسال می شد اما در حال حاضر به دلیل تحریم ها امکان صادرات آن قطعه نیست.
وی تامین اقلام و مواد اولیه را از مهمترین مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: لنت و ورق از مواد اولیه مورد نیاز این شرکت است و اگرچه در کشور هم تولید می شود اما میزان تولید آنها در کشور به اندازه تامین همه ظرفیت ما نیست و فقط بخشی از نیاز ما را برآورده می کنند.
یک گام جلوتر با صادرات در قلب تحریم
مدیر کنترل کیفیت کارخانه فولاد امیرکبیر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حضور در نمایشگاه را برای بازاریابی و تصاحب قسمتی از بازار لازم دانست و گفت: اهتمام داریم علاوه بر تامین بازار داخلی صادرات را که سالهاست در حال انجام آن هستیم با قوت بیشتری انجام دهیم.
سعید قریشی با اشاره به تولید میلگردهای سایز هشت تا ۴۰ میلیمتر مطابق با استانداردهای ملی و تولید همزمان سه خط با سه محصول مختلف با ظرفیت سالیانه ۷۵۰ هزار تن اظهار داشت: با رعایت تمامی استانداردهای بین المللی قابلیت تولید و صادرات به کشورهایی همچون عراق ، روسیه و ارمنستان داریم.
وی کالاهای تولیدی در این کشور را رقیب مناسب برای تولیدکنندگان مطرح دنیا دانست و افزود: در حال حاضر همپای محصولاتی که در بازارهای جهانی وجود دارد و کشورهایی که مصرف کننده هستند ، صادرات انجام می دهد و قادر هستیم این صادرات را در حوزه وسیع تری گسترش دهیم.
مدیر کنترل کیفیت کارخانه فولاد امیرکبیر به مشکلات و موانع موجود در بخش تولید اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمت یا پارامترهایی که روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد مثل هزینه های انرژی که افزایش چشمگیری یافته را از عمده مشکلات بخش فولاد کشور عنوان کرد.
از صنعت دفاعی تا حوزه گردشگری
یکی از مسئولان غرفه یک شرکت طراحی بالگرد صنایع دفاعی که خواست نامش فاش نشود به توانمندی های صنایع دفاعی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر حوزه صنایع دفاع علاوه بر تولید محصولات نظامی و دفاعی که توانست اقدار کشور را ارتقا دهد، محصولاتی تولید کرد که کاربری های متنوع در حوزه های سرگرمی نیز دارند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت که زیر مجموعه وزارت دفاع محسوب می شود با ساخت بالگردی که در این نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شد، قارد است برای حوزه های سرگرمی، تفریحی و گردشگری نیز محصولاتی اراده دهد.
به گفته این مدیر بالگرد این شرکت از نوع پیستونی است که به دلیل سبک سازی و قابلیت استفاده های تفریحی می تواند در حوزه های گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: شرکت ما شرکتی هلی کوپتر سازی است که در دهه ۵۰ تاسیس شد و مدت ها وظیفه و نگهداری بالگردهای موجود در کشور به تعداد یکهزار و ۲۰۰ بالگرد را داشت که سعی کرد همه آنها را تعمیر کند که اندوخته این تجربه باعث شد وارد حوزه تولید هم شود.
این نماینده شرکت ساخت بالگرد در نمایشگاه گیلان با اشاره به اینکه با اعمال تحریم ها و عدم مجوز فروش به کشورمان برآن شدیم تا خودمان در داخل با اتکا بر توان مهندسین داخلی بالگرد بسازیم، اظهار داشت: بالگردهای موجود مربوط به دهه ۴۰ تا ۵۰ بود و نزدیک ۵۰ سال از عمر آنها می گذشت که علاوه بر ارتقاع بالگردهای قدیمی، به تدریج توانستیم به حوزه ساخت ورود کنیم.
وی بالگرد ساخته شده در این شرکت را چند منظوره دانست و گفت: افراد حقیقی می توانند برای تولید آن سرمایه گذاری کنند و صاحب آن شوند که می تواند برای گردشگری و تفریحی در کشور استفاده شود.
این مدیر به کاربری های دیگر بالگرد ساخته شده اشاره کرد و افزود: همچنین در برخی کشورها که کشاورزان برای گاوداری، دامداری و سم پاشی مزرعه استفاده می کنند و در کشور ما نیز می توان کاربرد کشاورزی داشته باشد.
نمایشگاه های صنعتی فضای شکستن وابستگی به خارج
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان نیز روز گذشته در مراسم افتتاح نمایشگاه رونق تولید در رشت اظهار داشت: فعال کردن ظرفیت های ساخت داخل و حمایت از توان تولید ملی در جهت رفع نیازهای فناورانه بخش صنعت و معدن بویژه در راستای جلوگیری از بروز اخلال در واحدهای تولیدی از برنامه های وزارت صمت است.
فرهاد دلق پوش افزود: نمایشگاهها عرصه ای برای تعامل ، تبادل اندیشه و تجربیات و انعقاد قرارداد در بخش های مختلف صنایع ، شناخت نیازها و هدایت در جهت رقابتی کردن و صادرات محور کردن تولیدات هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ممکن است در برخی از بخش های چرخه تولید همچون تامین قطعات، مواد اولیه و تجهیزات مشکلی داشته باشم که نمایشگاه های اینچنینی با معرفی آخرین دستاوردهای تولید کنندگان داخلی می تواند به رفع محدودیت ها کمک کند.
رئیس سازمان صمت گیلان اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف ما حمایت از ظرفیت های داخلی ، بومی کردن و دانش بنیان کردن صنایع موجود در داخل استان است که از اهداف برگزاری نمایشگاه حاضر نیز محسوب می شود.
دلق پوش با بیان اینکه بسیاری از این واحدهای تولیدی از ظرفیت های موجود در ارتباط با شرکت های دیگر اطلاع ندارند، افزود: این واحدهای صنعتی با برنامه شناسایی ظرفیت های ساخت داخل در نمایشگاهها کنار هم قرار می گیرند تا بتوانند برای تامین نیازمندی های بخش های تولیدی کمک کننده باشند.
استعدادیابی و مقاوم سازی تولید در قلب نهضت ساخت داخل
رئیس سازمان صمت گیلان تحریم ها را فرصتی برای تامین نیازهای داخلی و همچنین مقاوم سازی و استعدادیابی تولید صنعتی دانست و گفت: لازم است بعد از تامین نیازهای داخل نگاه ویژه به صادرات داشته برای صادرات محور شدن آنها برنامه ریزی کنیم.
دلق پوش اظهار داشت: در این نمایشگاه ها شرکت های سازنده قطعات، تجهیزات و واحدهای دانش بنیان و مراکز علمی و فناوری که قادر به برطرف کردن نیازهای صنعتی آنها در این زمینه می باشند نیز شرکت می کنند که حتی می تواند موجب قرارداد بین این تولید کنندگان شود.
وی تصریح کرد: نهضت ساخت داخل به عنوان مهمترین راهبرد جهش تولید برای حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار سازمان صمت قرار گرفته است بنابراین برگزاری این نمایشگاه در معرفی توانمندی های صنعتی و حذف وابستگی به محصولات خارجی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خاطرنشان کرد: جلوگیری از بروز اخلال در تولید به سبب وجود مشکلات احتمالی درتامین قطعات، مواد اولیه و تجهیزات و دانش و فناوری و نیز کاهش محسوس وابستگی به خارج از کشور در این حوزه و کمک به خودکفایی صنعتی هدف بنیادین برپایی این نمایشگاه می باشد.
دلق پوش تاکید کرد: نهضت ساخت داخل؛ چرخ های تولید و اشتغال را به حرکت در می آورد و باعث توسعه و آبادانی کشور خواهد شد.
وی گفت: در نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید استان که ۲ سال قبل برگزار شد، نتایج امیدوار کننده ای در زمینه شناسایی نیازهای فناورانه واحدها و نیز پوشش آنها با کمک واحدهای دانش بنیان و سازندگان تجهیزات و قطعات بدست آمد و قراردادهای متعددی در زمینه داخلی سازی قطعات و ملزومات صنعت بین شرکتهای حاضر در نمایشگاه منعقد شد که در تلاش هستیم در نمایشگاه سالجاری نیز این روند رو به رشد تداوم یابد.
دلق پوش با اشاره به اینکه هم افزایی نخبگان و تولیدکنندگان در خنثی سازی اثرات تحریمی کارساز است، افزود: همزمان با حضور واحدهای دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، مراکز علمی و پژوهشی در این نمایشگاه، تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی صاحب ایده و برند در حوزه صنایع برق و الکترونیک، قطعات خودرو، ساخت ماشین آلات و تجهیزات، لوازم خانگی،صنایع دریایی، معدنی و شیمیایی و نیز در نمایشگاه شرکت کرده اند که این ترکیب می تواند نتایج مطلوبی در اعتلای سطح فناوری تولید فراهم سازد.
دومین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای بازدید علاقمندان با رعایت پروتکل های بهداشتی دایر در محل دائمی نمایشگاه های گیلان در رشت دایر است.