به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مهدی صفری صبح امروز در جمع بازرگانان و فعالان اقتصادی استان گیلان کریدور شمال جنوب و شکل گیری آن را یک کریدور حیاتی برای تجارت ایران دانست و اظهار داشت: یکی از مسیرهای این کریدور در دریای خزر است که باید تکمیل شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در کریدور شمال جنوب و مسیر تجارت ایران به سمت آذربایجان و ارمنستان باید آلترناتیو داشته باشیم و ما به همین منظور کریدور آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه را توافق کردیم.
صفری از کنسولگری آستراخان روسیه به عنوان پشتیبان تجار یاد کرد و گفت: نقش وزارت امورخارجه در بخش تجارت ایران در بازارهای هدف، نقشی پشتیبان و در راستای تسهیل تجارت ایران، افزایش صادرات محصولات ایرانی و ظرفیت سنجی توان تولیدی و اقتصادی داخل برای حضور در بازارهای هدف است.
استاندار گیلان: هیچ عذری را برای کوتاهی در جذب سرمایه گذاری نمی پذیرماستاندار گیلان: کریدور ریلی شمال-جنوب به دغدغه اصلی تاجران و صادرکنندگان تبدیل شده استاستاندار گیلان: فعال سازی مخازن نفت و گاز استان با جدیت دنبال می شودوی در رابطه با مشکل صادرات فلفل ایرانی که اخیراً روسیه مانع از واردات آن از ایران شد افزود: به زودی هیئتی از سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی عازم مسکو می شوند و هماهنگی های لازم با طرف روسی انجام می شود و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه تا حصول نتیجه پیگیر مشکلات صادرکنندگان است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه با همه کشورها دوست و برادر هستیم اما منافع ملی اولویت ما است تصریح کرد: کشورهای همسایه ایران در کاسپین دارای ظرفیت های بسیار بالایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و حتی انتقال تکنولوژی هستند.
صفری به فراهم شدن گشایش جدید در روابط اقتصادی ایران با همسایگان پس از دیدار رییس جمهور کشورمان با رحمان در تاجیکستان خبر داد و بیان کرد: در 8 سال گذشته بسیاری از روابط تجاری از دست رفته بود و در تاجیکستان نیز با ریزش شدید تبادل تجاری روبه رو بودیم.
وی با بیان اینکه در حال گشودن درهای جدید تجاری در کشورهای همسایه هستیم خاطرنشان کرد: زمانی که سفیر ایران در روسیه بودم به دنبال کشتی رو رو رفتم و دو فروند کشتی رو رو از دریای سیاه موقت آوردم و اگر امروز رو رو به 10 کشتی می رسید هیچ وقت آذربایجان ما را بلاک نمی کرد چون ما آلترناتیو داشتیم.
صفری گفت: جای خرسندی دارد که بنادر گیلان راهکارهایی برای مسیر تجاری پیدا کرده است و توانسته با چین مسیر تجاری جدیدی را راه اندازی کند و بندر کاسپین هم در ایجاد کریدور چین-بندرکاسپین عملکرد خوبی داشته و مورد پشتیبانی وزارت خارجه است و این مسیر باید حمایت شود.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ابراز داشت: ما از لحاظ تکنولوژی به امکانات خوبی در بخش پزشکی و مهندسی دست یافته ایم از این رو کشورمان در برخی تکنولوژی ها دارای توانایی های فنی، مهندسی و پژشکی بالایی است و باید در این بخش تلاش بیشتری شود.
صفری در رابطه با راه آهن آستارا - آستارا و نحوه قرارداد آن تصریح کرد: نسبت به عملکرد قراردادهای خارجی باید حساسیت لازم را باید داشته باشیم چون منافع ملی در میان است و قرارداد راه آهن آستارا - آستارا از یک قرارداد تبعیت می کند که طرفین ملزم به رعایت آن هستند.
وی با بیان اینکه موضوع مذکور حتماً از سوی وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد افزود: وزارت راه و شهرسازی به عنوان طرف قرارداد مکلف به پاسخ و تعیین وضعیت راه آهن آستارا - آستارا خواهد بود و قطعاً منافع ما با همه کشورهای همسایه در کنار دوستی و برادری مطالبه می شود .
انتهای پیام/612/ح