جستجوگر خبری شهرستان شفت

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه میرزا جزو هویت مردم ایران است، گفت: بدون شناختن هویت نمی توانیم به توانایی های خود در حل مشکلات پی ببریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدصادق کوشکی صبح امروز در نشست علمی روایت جنگل در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگی در پژوهشگاه گیلانشناسی رشت با موضوع «از ایده پردازی تا فعالیت فرهنگی مؤثر در معرفی نهضت جنگل» با اشاره به پیشینه تاریخی سد کریت در شهرستان طبس اظهار کرد: ۶۰۰ سال پیش اهالی روستای کریت طبس دچار مشکل کمبود آب شدند و به فکر افتادند برای تأمین آب در فصل های بهار و تابستان، آب را در فصل پاییز و زمستان ذخیره کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای این کار سدی را با استفاده از مصالح بومی این منطقه ساختند ساختند که تا ۴۰۰ سال رکورددار بلندترین سد در جهان بود و بعد از ۷۰۰ سال با و وقوع زلزله های مختلف شد در این منطقه همچنان سالم است، افزود: اکنون برای ساخت یک سد باید آزمایش های مختلف خاک و کانی شناسی بستر انجام شود و مقاومت بدنه برای حفظ آب هم باید سنجیده شود و این کارهای مطالعاتی چندین سال زمان می برد و با وجود همه این آزمایشات گاهی می بینیم برخی از سدها دچار مشکلاتی می شود و سایر سدها هم عمر بسیار کوتاه تری از سد کریت خواهند داشت.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اکنون در طبس برای ساخت سد جدید مطالعات مختلف خاک شناسی و کانی شناسی انجام شده است و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بهترین مکان برای ساخت سد همان جایی است که ۷۰۰ سال قبل دهاتی ها ساخته اند، گفت: اهالی روستای کریت علاوه بر اینکه یک سد محکم ساخته اند دریچه ای هم برای آن تعبیه کرده اند که این دریچه در طول این هفتصد سال نیاز به تعمیر نداشته است.

کوشکی با بیان اینکه وقتی یک عده روستایی ۷۰۰ سال قبل یک سد دقیق، محکم و با دوام حداقل ۷۰۰ ساله می سازند حکایت از یک نوع توانایی خاص در این اهالی دارد، تصریح کرد: تفاوت توانایی ساکنان فعلی ایران با اهالی روستای کریت در ۷۰۰ سال قبل در چیست که ما با این همه امکانات آزمایشگاهی و پیشرفته و رشد علم نمی توانیم در مسائل مختلف تصمیم درست بگیریم؟ علت این است که مردم روستای کریت خواستند خودشان مشکلشان را حل کنند. آن ها هویت داشتند و با اتکا به این هویت گفتند می توانند مشکلشان را حل کنند و ما آن هویت را گم کرده ایم.

با شناخت هویت خود می توانیم کارهای مهمی را رقم بزنیم

وی با تأکید بر اینکه هویت همان چیزی است که اگر داشته باشید می توانید هر کاری را انجام دهید و اگر نداشته باشید قدرت انجام کاری را نخواهید داشت، افزود: مردم روستای کریت هویت را در خودشان دیدند و فهمیدند که می توانند و قدرِ اندازه واقعی خودشان را شناختند و توانستند با خاک رس و شاخ و برگ درخت چنین سد محکم با دوامی را بسازند، هویت ساختنی نیست بلکه شناختنی است و به ما این جرئت را می دهد که بفهمم چه کارهایی می توانیم انجام دهم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید باور کنیم که مشکلات را باید خودمان حل کنیم، گفت: غیر از ما هیچ کس دیگری مشکلات ما را حل نخواهد کرد، اینکه تصور کنیم مشکلات ما با آمدن احمدی نژاد، روحانی یا رئیسی حل می شود اشتباه کرده ایم بلکه آقا و خانم گیلان هستند که می توانند مشکلاتشان را خودشان را حل کنند، اگر قرار باشد منتظر یک معجزه گر برای حل مشکلمان نباشیم باید هویت خودمان را بازشناسی کنیم، برخی می گویند «هویت چیست؛ دنبال آب و نان بروید». اما باید بدانیم اصل نان و آب از هویت ایجاد می شود و شناختن هویت غیر از زندگی اخروی، زندگی دنیایی را هم می سازد و اگر این مهم را ندانیم به سمت هویت شناسی نخواهیم رفت.

کوشکی تأکید کرد که اگر امروز از کیفیت دولت و ملت و شهر و روستاییان راضی نیستیم باید به این سؤال پاسخ دهیم آیا به مردم کمک کردیم که هویت خودشان را بشناسند و به کمک آن مشکلاتشان را خودشان حل کنند؟ عناصری در گذشته ما بوده اند که برای ما هویت ساخته اند و شناختن آن ها نیاز به کار و تلاش دارد.

ما از یک نقطه تاریخ هویت خودمان را گم کرده ایم

وی با اشاره به خاطرات یوشیدا ماساهارو، اولین سفیر ژاپن در ایران بیان کرد: اولین سفیر ژاپن در ایران کتاب خاطراتی دارد که در بخشی از این خاطرات درباره تحویل استوارنامه به ناصرالدین شاه می نویسد، ماساهارو می گوید در ایران من را تحویل نگرفتند و گفتند به ژاپن چه نیازی داریم، به این ترتیب اولین سفیر ژاپن در ایران از طریق رشت به سن پترزبورگ می رود و برای امپراطور ژاپن می نویسد در سن پترزبورگ بیشتر مفید خواهم بود؛ در رشت، آقای سفیر یک شب میهمان یکی از مسؤولان بود که این مسؤول برای این ژاپنی درباره مشکلات شهر و کشور درد دل هایی می کند که اگر امروز آن را بخوانیم فکر می کنیم حرف های امروز است و غُر زدن های الآن با غُر زدن های زمان ناصرالدین شاه تفاوت نمی کند و این نشان می دهد ما از یک نقطه تاریخ هویت خودمان را گم کرده ایم.

این استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران میرزا کوچک جنگلی را بخشی از هویت ما و جهان دانست و گفت: مشکلاتی که برای میرزا پیش می آید با مشکلات حاکمیت امروز مشابه است، «یک صاحب منصبی به میرزا کوچک می نویسد که تو نه با انگلیس کنار می آیی و نه با روس ها، برای اینکه بتوانی ادامه دهی باید با یکی کنار بیایی و واقع بینانه فکر کن». به او گفته بود دنیا را نمی توانید عوض کنید. پاسخ میرزا که در آخرین نامه های او شنیدنی است، او می گوید همه فعالیت هایش را برای استقلال ایران انجام می دهد.

امام خمینی (ره) و میرزا کوچک کلید موفقیت ایران را استقلال می دانستند

کوشکی با اشاره به مفاهیم مطرح شده در وصیت نامه امام خمینی (ره) تصریح کرد: در وصیت نامه امام (ره) یک مفهوم بیشتر از بقیه وجود دارد و آن مفهوم استقلال است و این مفهوم حتی بیشتر از مفهوم اسلام در وصیت نامه امام (ره) آمده است، از این نظر، امام (ره) و میرزا کوچک مشترک هستند و هر دو می گفتند کلید موفقیت ایران استقلال است این که چرا مفهوم استقلال، کلید حل همه مشکلات از نظر امام و میرزا است جای بحث و تحلیل دارد، به همین دلیل، این دو مرد بزرگ تاریخ کشور از دو طرف بلشویک ها و لیبرال ها ضربه خوردند.

وی با تأکید بر اینکه راه حل مشکلات شناخت هویت است، افزود: اگر هویت شناسی به خوبی انجام شود دستمان را به سمت کسی دراز نمی کنیم، امروز ما هفمین وارد کننده مواد آرایشی هستیم چون هویت نداریم فقط بدن برای ما مهم است و به همین دلیل به دنبال ماشین شاسی بلند و آرایش سر و صورت و ظواهر خود می رویم، می گوییم فقیر هستیم اما سومین مصرف کننده طلای ساخته شده دنیا هستیم، آلمان ثروتمندترین کشور دنیاست اما حتی از آلمان مصرف طلا و لوازم آرایشی بیشتری داریم.

استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران با بیان اینکه رفتن سراغ گذشته نبش قبر نیست شناخت هویت ملی و پیدا کردن کارت ملی و شناسنامه است.، گفت: رفتن به سراغ میرزا و یاران میرزا رفتن سراغ کارت ملی و هویت ماست، پیش پای میرزا کوچک جنگلی دو راهی تسلیم و استقلال بود و میرزا راه استقلال و مقاومت را انتخاب کرد و در این راه شهید هم شد.

کوشکی با اشاره به شباهت های افکاری امام خمینی (ره) و میرزا کوچک تصریح کرد: میرزا بعد از اولین فتح خود یک سخنرانی ایستاده دارد و اگر این سخنرانی مکتوب خوانده شود فکر می کنید سخنرانی امام خمینی (ره) است ، او در سخنرانی بعد از پیروزی در جمع نیروهای داوطلب خود از اهداف بشری و از آورده های بشریت حرف می زند؛ می گوید فکر نکنید هدف ما گرفتن دارالحکومه رشت و نخست وزیری در تهران باشد بلکه ما می خواهیم جهان را بسازیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان