جستجوگر خبری شهرستان شفت

رشت- ضعف مدیریت و نگرش نامناسب به اقتصاد گیلان و ظرفیت های آن سبب شده تا این استان با نرخ محرومیت ۳۶ درصد دست به گریبان باشد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، مریم ساحلی: نام زیبای استان گیلان همواره یادآور جنگل های سبز، شالیزارهای طلایی، امواج آبی دریا، پولک های نقره ای ماهی ها و آمد و رفت کشتی هاست، اما واقعیت این است که محرومیت گیلان، زیر پوست این زیبایی ها پنهان مانده است.

گیلان با همه داشته هایش از حضور دیو بیکاری و دشواری معیشت مردم در رنج است. مجموعه گزارش هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «پایش فقر در سال ۱۳۹۹» منتشر کرده، حاکی از این است که گیلان با توجه به ظرفیت های کم نظیرش از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

با نگاهی کوتاه به این گزارش در می یابیم که از نظر شاخص ترکیبی، گیلان بیست و یکمین استان محروم کشور به شمار می آید. همچنین در این گزارش نرخ فقر استان گیلان ۳۶ درصد تعیین شده و این در حالی است که میانگین نرخ فقر برای کل کشور ۳۱ درصد اعلام شده و استان سیستان و بلوچستان با نرخی معادل ۶۲ درصد بیشترین محرومیت و استان یزد با ۱۶ درصد دارای کمترین نرخ فقر بوده است.

ضرورت تحلیل دقیق گزارش پایش فقر

بی تردید بررسی دقیق وضعیت گیلان در این گزارش و تلاش برای کاهش مشکلات، موضوع مهمی است که انتظار می رود متولیان ذی ربط در استان با بهره مند شدن از نظرات کارشناسان مجرب به آن بپردازند.

«امیر حبیب دوست» پژوهشگر و دانش آموخته دکترای اقتصاد در باره وضعیت گیلان در این پایش به خبرنگار مهر گفت: گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربرگیرنده یک گزارش کلی از فقر و چند گزارش از ابعاد دیگر فقر نظیر سلامت، آموزش، مسکن، دسترسی مالی، انرژی و آب است. گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربرگیرنده یک گزارش کلی از فقر و چند گزارش از ابعاد دیگر فقر نظیر سلامت، آموزش، مسکن، دسترسی مالی، انرژی و آب است.

وی افزود: وضعیت استان اگرچه در گزارش کلی پایین تر از متوسط کشوری است اما در حوزه سلامت و بهداشت، آموزش و دسترسی مالی وضعیت مناسبی نسبت به میانگین کل کشور دارد. البته در حوزه فقر مسکن، استان گیلان پایین ترین رتبه ها را در شاخص ها به خود اختصاص داده است.

حبیب دوست با بیان اینکه رتبه بندی برخی شاخص ها در این مجموعه گزارشات بدین گونه است که تعداد دفعاتی که شاخص های مورد نظر در یک استان پایین تر از میانگین کشور قرار گیرد، معیار رتبه بندی است، ادامه داد: مثلاً استان سیستان و بلوچستان در شش شاخص بخش فقر، زیر میانگین کشوری قرار دارد، از این رو پایین ترین رتبه را کسب کرده است.

وی با تأکید بر بررسی دقیق تر برای رسیدن به وضعیت استان ها در این شاخص ها، تصریح کرد: ممکن است وضع یک استان در یک شاخص خیلی بدتر از رتبه نهایی آن باشد مثلاً گیلان در مبحث جمعیت محروم از آب آشامیدنی لوله کشی که یکی از پارامترهای بخش فقر مسکن بوده، بدترین وضعیت در کل کشور را به خود اختصاص داده است.

پژوهشگر و دانش آموخته دکترای اقتصاد با بیان اینکه دلایل این وضعیت در گیلان گسترده است، اضافه کرد: ترکیب تولیدات در استان، کوچک مقیاس بودن تولیدات و بیماری کرونا سبب شده وضعیت نامناسبی در استان وجود داشته باشد. به عنوان مثال صنعت گیلان سهم کوچکی از تولید صنعت کل کشور دارد و این وضعیت در خود استان نیز صدق می کند سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی گیلان از ۱۴.۴ درصد سال ۹۰ به ۱۰.۱۴ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه کشاورزی نیز در گیلان خرد و معیشتی بوده و بر خلاف تصور رایج گیلان یک استان کشاورزی به این معنا که سهم جدی از تولیدات کشاورزی کشور داشته باشد، نیست، ادامه داد: اگر چه در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۷ سهم تولید کشاورزی استان از ۳ درصد به ۴.۱ درصد تولیدات کشاورزی کل کشور رسیده، اما همین عدد برای استان مازندران حدود ۹.۵ درصد و برای استان کرمان حدود ۷ درصد بوده است.

این کارشناس اضافه کرد: برای نمونه کرمان و اصفهان هم بخش صنعت بزرگی داشته و هم در کشاورزی سهم قابل توجهی دارند، توزیع درآمد به دلیل وسعت سرزمینی به نفع دهک با درآمد بالاتر و شهرنشین است و این سبب شده بر اساس شاخص های وزارت کار، محرومیت آنها بیشتر به چشم بیاید.

وی یاد آور شد: برخی آمارهای این گزارش به ویژه بخش هایی که مربوط به ابعاد پولی فقر بوده در سال ۹۹ تهیه شده و ممکن است همه گیری کرونا سبب افت بیشتر درآمد در استان گیلان نسبت به برخی دیگر از استان های کشور شده و در نتیجه رتبه گیلان پایین تر از شرایط عادی باشد. به خصوص اینکه صاحبان مشاغل در حوزه تئاتر و سینما، آژانس های مسافرتی، خدمات تفریحی و بازی، خدمات ورزشی و غذا فروشی ها به ترتیب بیشترین افت تراکنش های آنلاین را داشته اند. اما با این وجود بعید است حذف اثربخشی کرونا، رتبه استان را به نحوه چشمگیری بهبود دهد.

وضعیت اسفبار محرومیت در کشور

«غلامرضا خانکشی پور» محقق و کارشناس علوم اقتصاد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در مبحث مطالعات و پایش فقر، دو واژه خط فقر نسبی و خط فقر مطلق مطرح می شود، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی که ارائه کرده به خط فقر مطلق اشاره دارد؛ بدین معنا که این گزارش به حداقل هایی که نقاط شهری و روستایی از آن برخوردارند می پردازد و نهایتاً مقایسه ای استانی ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات فقر نسبی، فرهنگ و توقعات مردم در مناطق مختلف بر میزان رضایتمندی افراد در آن مناطق از زندگی و معیشت، تأثیرگذار است، اضافه کرد: بنابراین در پایش های مربوط به فقر تلقی، باور و انتظار مردم از امکانات زندگی نیز مسئله ای است که در نقاط مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: گزارش مذکور نشان از این موضوع دارد که سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور محسوب می شود و یزد دارای بهترین وضعیت است و گیلان نیز یازدهمین استان کشور به لحاظ دارا بودن وضعیت بهتر به شمار می آید. اما این جایگاه نباید سبب ایجاد رضایت شود چرا که ضریب محرومیت استان گیلان ۳۶ درصد است. در واقع باید گفت این گزارش از وضعیت اسفبار محرومیت در کشور حکایت دارد و بر اساس داده های این گزارش تنها ۷ استان کشور از وضعیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است.

طرحی نو باید در انداخت

خانکشی پور با بیان اینکه گیلان استانی کشاورزی است و نوع اقتصاد آن با کشاورزی در هم آمیخته شده است، تصریح کرد: متأسفانه کشاورزی گیلان قدرت تأمین معیشت نداشته و نمی تواند بار تأمین اشتغال استان نیز را بر دوش بکشد.

وی با تأکید بر لزوم سهیم شدن همه بخش های استان گیلان در کنار کشاورزی، ادامه داد: در این مسیر نیازمند مشارکت و تعامل بین مدیران و دستگاه های مختلف هستیم.

خانکشی پور با اشاره به اینکه آمد بهبود وضعیت موجود با عوض شدن دولت ها تغییر نکرده و نیازمند تغییر در نگرش مدیران و ساختار هستیم بهبود وضعیت موجود با عوض شدن دولت ها تغییر نکرده و نیازمند تغییر در نگرش مدیران و ساختار هستیم، اضافه کرد: در واقع ضعف مدیریت در استان بیشتر از آنکه متوجه خود مدیران باشد به عدم توانایی در شکل دادن هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف و نگرش آنها به موضوع اقتصاد بر می گردد، از این رو برای کاهش فقر نیاز به درانداختن طرحی نو است.

نبود نگرش مناسب نسبت به اقتصاد و برنامه ریزی صحیح در گیلان

خانکشی پور همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در دوره های مختلف شاهد بودیم به حوزه ها و بخش های خاصی همانند گردشگری یا کشاورزی و یا صنعت در استان گیلان توجه شده است، اظهار کرد: بررسی این زمان ها نشان داده که حتی برای آن حوزه خاص در آن دوره برنامه ویژه ای نداشتیم.

وی با بیان اینکه بافت اقتصاد گیلان ایجاب می کند که چند بعدی به آن نگاه شود، افزود: گیلان از نظر شاخص های عمرانی و توسعه یافتگی استانی است که از ظرفیت های لازم برای جذب سرمایه گذار برخوردار است. اما اینکه چرا سرمایه لازم جذب استان نشده و یا چرا بیش از ۷۰ درصد تعاونی های استان راکد هستند، یا چرا شهرهای صنعتی به حد لازم فعال نیستند، به ضریب فساد که گیلان را در جایگاه های نخست کشور قرار داده است باز می گردد.

پژوهشگر و دانش آموخته دکترای اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد فساد آمیز اجازه جذب سرمایه را نداده تا این سرمایه گذاری ها مطابق روال خود پیش برود تا با انتخاب سرمایه گذار در بخش های مختلف شاهد رونق باشیم، اضافه کرد: از سوی دیگر بانک ها نیز رغبتی به حمایت از بخش های غیر تجاری ندارند و مایل نیستند تسهیلات خود را به سمت تولید و خدمات مولد تولید سوق دهند. بنابراین می توان گفت نگرش مناسبی نسبت به اقتصاد و برنامه ریزی صحیح در این راستا از سوی مدیران وجود نداشته و به تبع آن ضریب محرومیت افزایش یافته است.

ضریبی که بحث برانگیز است

وی همچنین با اشاره به اینکه ضریب ۳۶ درصدی محرومیت برای گیلان بسیار بحث برانگیز است، ادامه داد: باید توجه داشت که گیلان از استان هایی است که خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در آن بسیار بالا است و اگر میزان کم زاد و ولد و فاصله طبقاتی موجود در این استان را هم کنار ضریب محرومیت ۳۶ درصدی در نظر بگیریم، بیشتر به وضعیت نامطلوب آن پی می بریم.

خانکشی پور اضافه کرد: مهم ترین موضوعی که در این راستا باید به آن توجه کنیم این است که مدیران ما باید تغییر نگرش را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند و اسناد بالا دستی توسعه گیلان در حوزه اقتصاد باید تماماً بازنگری و اصلاح شود تا بتوانیم به بهبود اوضاع در این استان امیدوار شویم.

حال که انتشار این گزارش با شروع به کار دولت سیزدهم همراه شده چه خوب است که وزرا با نگاهی به این گزارش و استحصال ظرفیت و توانمندی هر استان به ویژه گیلان به عنوان شاهراه ارتباط با کشورهای حاشیه خزر با انتخاب مدیران متخصص و متعهد و برنامه ریزی درست مسیر توسعه و رونق همه بخش ها را فراهم کنند.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان