به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سجاد ستوده امروز به مناسبت هفته گرامیداشت عفاف و حجاب در گفت وگوی آنلاین با بسیجیان ناحیه سلمان با موضوع ساحت ترویج حجاب در عرصه فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی تغییراتی را در حوزه زندگی مردم ایجاد کرده و همه ساحت های زندگی توسط فضای مجازی دچار تغییر و تحولات جدی شده که بخش عمده این تغییر و تحولات در حوزه سبک زندگی است.
وی با بیان اینکه پیچ تمدنی تقابل ما با تمدن غرب از موضوعات مهمی است که باید درباره آن کار شود، افزود: اگر بر اساس گام دوم، هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است، یکی از این پیچ های تقابلی مهم انقلاب اسلامی در مقابله با تمدن غرب در همین حوزه فضای مجازی می باشد.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه بخش عمده عرصه نوین جنگ و نزاع بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب در حوزه فضای مجازی رخ می دهد، تصریح کرد: روزگاری دشمن از بسترهای دیگر مثل جنگ هشت ساله و غائله های قومی و قبیله ای مثل کردستان، بندر ترکمن و درگیری های جنگل های گیلان و غیره استفاده می کرد و همه این عرصه ها حتی عرصه های جنگ اقتصادی در فضای فیزیکی رخ می داد اما امروزه عرصه جنگ از حوزه زمین و فیزیک خارج شده و به عرصه فضای مجازی و جنگ رسانه ای تغییر پیداکرده است.
وی با تأکید براینکه حجاب یکی از نمادهای بارز سبک زندگی است، افزود: یکی از نمادهای ظاهری که نشان می دهد که شما چه نوع سبک زندگی را انتخاب کرده و بر اساس آن زندگی می کنید همین حجاب است یعنی لازم نیست به دیگران بگویید که سبک زندگی شما غربی یا شرقی و یا اسلامی است بلکه نوع پوشش شما سبک زندگی را نشان می دهد.
ستوده با اشاره به تغییرات عدیده بخش های مختلف سبک زندگی به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور جدی مردم در این فضا گفت: حجاب یک نماد ظاهری از مدل سبک زندگی شماست که برای خودتان انتخاب کرده اید و دیگران از این پوشش، سبک زندگی شما را تشخیص می دهند.
وی با اشاره به تأثیرر حجاب در سبک رفتاری زندگی افراد بیان کرد: از روی پوشش افراد می توان تشخیص داد که رفت وآمدهایشان به چه شکلی است، با چه کسانی حشرونشر دارند و چه دوستانی دارند و مراسم عزا و عروسی شان به چه نحوی برگزار می شود و روابط اجتماعی آن ها به چه شکلی است و اگر با این نگاه به موضوع حجاب توجه شود این موضوع دارای اهمیت چندوجهی خواهد شد.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه وقتی ما می خواهیم اتفاقی اجتماعی مثل حجاب و بدحجابی، شُل حجابی و کم حجابی را مورد تحلیل قرار دهیم باید از چند منظر و نگاه به آن توجه کنیم، افزود: اگر می خواهیم مسائلی مثل بدحجابی را تحلیل کرده و برای آن راهکار پیدا کنیم باید آن را از چند منظر مختلف مورد تحلیل قرار دهیم و نگاه تک بعدی به آن تحلیل درستی به ما نخواهد داد.
ستوده درباره تغییرات فرهنگی در موضوع حجاب در سطح شهر جامعه نیز بیان کرد: یکی از نمادهای واقعی و ملموس در سنجش تغییرات فرهنگی موضوع حجاب و میزان پوشش زن و مرد و سبک زندگی و مد و پوشش زنان و مردان است که می تواند نماد بارزی برای فهم درست تغییرات فرهنگی در یک جامعه باشد.
کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر موردتوجه قرارگرفته گفت: حیا ریشه حجاب است و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم.
وی با اشاره به اهمیت پیدا کردن راهکارها برای حل مشکل حجاب تصریح کرد: برای این کار باید به ریشه ها توجه کنیم و ریشه رعایت حجاب در مرد و زن حیاست و آن چیزی که در تقابل فرهنگ غرب بافرهنگ اسلامی برای سست کردن بنیاد خانواده به کاربرده می شود و به دنبال ایجاد بی مبالاتی در رعایت حجاب است تقابل مستقیم باحجاب نیست بلکه آن ها مستقیماً با چادر جنگ نمی کنند بلکه تلاش می کنند حیازدایی کنند.
ستوده با اشاره به اینکه موضوع حیازدایی در برنامه های تلویزیون ماهواره ای، محور فعالیت های شبکه های تلویزیونی فارسی زبان ضدانقلابی مثل منوتو، ام بی سی پرشیا، فارسی وان و غیره است، بیان کرد: ما می بینیم که در شبکه منوتو، برنامه ای به نام استیج ساخته می شود که درنهایت، برنده، خانمی محجبه است و با روسری روی استیج حاضر می شود و می خواند و به عنوان خواننده برگزیده در مسابقه انتخاب می شود.
وی بابیان اینکه دشمن فضاسازی، حیا را می زنند و درواقع حجاب را هم زده اند، چون ریشه حجاب حیاست، افزود: حجاب و حیا تنها در پوشش ظاهری نیست بلکه این دو همه ابعاد زندگی انسان را پوشش می دهد و ممکن است انسانی در ظاهر حجاب داشته باشد اما در گفتار و رفتار حجاب و حیا نداشته باشد.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه ریشه حجاب حیاست، بیان کرد: حیا باعث می شود ما حجاب داشته باشیم و ما برای چشم، گوش، قلب و زبانمان حجاب قائل می شویم و آن چیزی که مایه حجاب در قلب، چشم و برای اعضا و جوارح ما می شود حیاست و این نکته متأسفانه در تبلیغ موضوع حجاب مغفول مانده است.
ستوده با بیان اینکه یکی از اشتباهات رایج در تبلیغ حجاب برای نسل دهه هشتاد و نودی تبلیغ مستقیم حجاب است، افزود: حجاب موضوع سبک زندگی است و باید غیرمستقیم در نهاد آدمی قرار بگیرد و آن چیزی که باید موردتوجه قرار گیرد حیاست و اگر بتوانیم این موضوع را خوب تبلیغ کنیم می توانیم امیدوار باشیم که می شود موضوع عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کرد.
وی با تأکید بر اینکه نگاه تک بعدی به موضوع حجاب باعث می شود نتیجه معکوس بگیریم، گفت: ما باید در حوزه زیباشناختی، روان شناختی و غیره هم حجاب را موردتوجه قرار دهیم و اگر در پاسخ به کسانی که در مورد حجاب سؤال و شبهه دارند وجوه مختلف موضوع حجاب را موردتوجه قرار ندهیم موفق نخواهیم بود.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه دو نگاه کلی قالبی و مصداقی به موضوع حجاب در فضای مجازی وجود دارد، تصریح کرد: در نگاه قالبی، فضای مجازی در موضوع عفاف و حجاب تنها یک بستر است که محصولات حجاب در آن به صورت فیزیکی و تولید محتوا ارائه می شود اما در نگاه مصداقی، فضای مجازی تنها بستری برای عرضه محصولات حجاب نیست بلکه حجاب در خود فضای مجازی موضوعیت دارد.
وی با بیان اینکه در جامعه ای که ما توانستیم در حوزه فضای مجازی موضوع حجاب را به درستی ترویج کنیم در فضای واقعی هم حجاب و عفاف وضعیت بهتری داردف افزود: معتقدان به این نگاه می گویند فضای مجازی خود بستری برای ترویج حجاب و یا ترویج بی حجابی است که یعنی مصداقی ترویج حجاب در این بستر را مهم می دانند و اهمیت ترویج حجاب در این فضا به اندازه اهمیت ترویج حجاب در فضای واقعی است.
ستوده با اشاره به اینکه ویژگی منحصربه فرد فضای مجازی که آن را در هیچ حوزه دیگری نمی بینید قدرت رفتارسازی آن استف بیان کرد: فضای مجازی به واسطه ویژگی منحصربه فرد فرامکانی و فرازمانی بودن که می تواند همه حواس انسان را به طور هم زمان درگیر خود کند در ذهنیت و نگرش آدم ها تغییر ایجاد می کند که همین ویژگی، قدرت رفتارسازی را به فضای مجازی می دهد.
وی با بیان اینکه فضای مجازی این قدرت را دارد که بدون اینکه شما بخواهید رفتاری را بر شما تحمیل کند و رفتاری از شما سر بزند که در حالت عادی این رفتار برای شما نیست، افزود: موضوع ستایش، همان دختر 6 سال افغانستانی و بلایی که بر سر او آمد و ماجرای اهورا، بچه دوساله رشتی و اتفاقات عجیب وغریبی که بر سر او آمد نتیجه رفتارسازی فضای مجازی بوده و خود آن فرد می گوید من چطور دست به چنین رفتاری زدم درحالی که او تحت تأثیر قدرت رفتارسازی فضای مجازی قرارگرفته است.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه فضای مجازی رفتاری به شما می دهد که برای شما نیست، گفت: آن چیزی که امروز در بسترهای مختلف به ویژه در شبکه های اجتماعی در حوزه بدحجابی و شل حجابی دیده می شود مؤید قدرت رفتارسازی فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه فضای مجازی با قبح شکنی که از بی حجابی می کند الگوهای رفتاری به افراد داده و موجب ایجاد و بروز یک رفتار می شود، تصریح کرد: افراد مختلفی هستند که در بیرون محجبه هستند اما در فضای مجازی، شما تصویر بی حجاب و بدحجاب آن ها را می بینید و حتی افرادی را مشاهده می کنید که تا دیروز اهل مراعات بوده و اهل آرایش آن چنانی نبودند اما بعد از ۶ ماه به کلی تغییر کرده و مدل و حجابش تغییر می کند.
ستوده با اشاره به اینکه فضای مجازی از بی حجابی قبح شکنی کرده و حیا را می زند، افزود: بحران حجاب وقتی بیشتر احساس شد که پای فضای مجازی به خانواده ها کشیده شد و شبکه های اجتماعی فرصتی به دست افراد داد تا عکس های نامناسب و مدهای سبک بین افراد جامعه دست به دست شود و تا جایی پیش رفت که قبح بدحجابی شکسته شد. در اینجا هم می بینیم که بازهم ریشه را که حیاست می زند.
وی با تأکید بر اینکه باید به موضوع رفتارسازی مبتنی بر شبکه های اجتماعی توجه شود، بیان کرد: مهم ترین شبکه اجتماعی که در حوزه رفتارسازی و تغییر سبک زندگی فعالیت می کند اینستاگرام است که حیای فردی به واسطه فضای شبکه های اجتماعی به دلیل زدن ریشه حجاب دچار خدشه شده و در حوزه های مختلف، قبح شکنی و عادی سازی باعث می شود رفتارهای عجیب رخ دهد.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به وجود حجم عظیمی از آرایشگاه های زنانه و مزون های عروسی در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در این محیط گفت: تا قبل از این نسبت به صفحات حیا داشتیم و رعایت می کردیم اما بعد از مدتی دیدن این صفحات عادی می شود و قبح دیدن آن ها شکسته و آدمی که بسیار مقید بود در مجلس عروسی نوع دیگری دارد تا جایی که علت پایین آمدن سن آرایش مبتنی بر همین فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه علت بخش دیگری از این تغییر مربوط به بازی هاست، افزود: عموماً مادران این بازی ها را در گوشی خودشان نصب می کنند و گوشی را در اختیار دختر چهار یا پنج ساله خود قرار می دهند و مثلاً بازی آرایش باربی، بازی اصلاح باربی، بازی آرایش دختر آب نباتی، هالیوود هر، هالیوود استایل و غیره که در کافه بازار موجود است و خانواده ها از آن استفاده می کنند.
ستوده با بیان اینکه زیبا دیده شدن فطرتاً در ذات انسان است، گفت: این سدت بازی ها فقط یک بازی صرف نیستند بلکه ۳۰۰ سال تفکر غرب پشت یک بازی ساده اندرویدی است که به بچه چندساله ما داده می شود تا با آن سرگرم باشد درحالیکه تفکرات جان لاک تا یورگن هابر ماوس، فریدمن و خیلی های دیگر جمع شده و در یک بازی ارائه شده است و در این فضا قبح شکنی را انجام می دهد.
وی به بازی سیمز یک بازی مبتنی بر کامپیوتر نیز اشاره کرد که چند سال قبل رواج پیدا کرد دقیقاً به دنبال معرفی یک سبک زندگی، قبح شکنی و ارتباط دختر و پسر بود؛ یعنی بازی به ما رفتار می دهد که مبتنی بر آن رفتار عمل کنیم و رفتاری را انتخاب کنیم که منجر به سبک زندگی جدید شود که با سبک زندگی و اعتقادات ما همخوانی نداشته باشد.
وی با اشاره به نظریه مارپیچ سکوت تصریح کرد: در حوزه اثرگذاری فضای مجازی و در موضوعات اجتماعی اعم از موضوع حجاب باید به چند نکته مهم از جمله چندبعدی بودن فضای مجازی، حجاب و موضوعات اجتماعی دقت نظر داشت که این چندوجهی بودن و چند بعد بودن باید به خوبی موردتوجه قرار گیرد و برای کار در این حوزه باید از فضای مجازی هم شناخت کافی داشته باشیم.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه ما باید نسبت به پلتفرم و بسترهای فضای مجازی آشنایی داشته باشیم، افزود: باید به موضوعات حجاب به صورت پرحجم پرداخته شود و اگر دقت کنیم می بینیم مطالب و محتواهای با موضوع حجاب نسبت به محتوای کم حجابی و یا ضد حجاب بسیار کم است لذا باید موضوع حجاب در فضای مجازی به صورت جدی تبلیغ شود اما باید دقت کرد این تبلیغ نباید به صورت مستقیم باشد.
وی با تأکید بر تبلیغ هنرماندانه در زمینه حجاب بیان کرد: اگر یک موضوع اجتماعی مثل حجاب به صورت مستقیم تبلیغ شود بیشتر در مخاطب زدگی ایجاد خواهد شد و در تبلیغ هنرمندانه هم از اشتباهات رایج باید پرهیز کنیم که یکی از این اشتباهات همین تبلیغ مستقیم و اشتباه بعدی هم استفاده از هنرمندانی است که در فضای حقیقی بی حجاب بوده اما در فضای هنری در یک سریال تلویزیونی تصویر یک دختر محجبه را بازی می کند و این اتفاق درباره بسیاری از هنرمندان مثل ریحانه پارسا رخ داده است.
مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در تبلیغ حجاب باید از زبان روز استفاده کرد، تصریح کرد: باید از زبان روز و سهل و ساده برای پاسخ به شبهات استفاده کرد و بسیاری از شبهات جوانان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح می شود اما علما و دانشمندان ما پاسخ خوبی به این شبهات نمی دهند و اگر پاسخ دهند پاسخ های فقهی، حوزوی و دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه ما باید شبهات حجاب را با زبان ساده و امروزی پاسخ دهیم، گفت: در کنار این موارد باید از محتوای درست و اثرگذار برای تبلیغ استفاده کنیم که نمونه درست پوسترهای «بچه شیعه باس ...» است که کار بسیار خلاقانه و مؤثری بوده یا یک نمونه دیگر تبلیغی است که در کانادا در داخل مترو به خانم ها حجاب می دادند و خودشان را در آینه ببینند که یک تبلیغ بسیار هنرمندان در حوزه حجاب بود و ما به این دست تبلیغات نیاز داریم.
ستوده با بیان اینکه ما باید آگاهی بخشی به دوراز سخت گیری و نظرات شخصی انجام دهیم، افزود: ما خیلی وقت ها این آگاهی را به مردم نداده ایم و مردم نمی دانند و در عین حال الگوهای درست حجاب هم مانند ک صفحه خانم های محجبه علمی دنیا را معرفی کرده بود. مثلاً دانشمندان محجبه ای که در دانشگاه های معتبر دنیا رتبه های بالا آورده اند معرفی شود.
کارشناس حوزه فضای مجازی با بیان اینکه ما باید به چندوجهی بودن حوزه اجتماعی حجاب آگاه باشیم، افزود: باید بدانیم که حجاب را تنها از منظر دینی نمی توان تبلیغ کرد بلکه باید وجه روانشناسی، زیباشناسی و جامعه شناسی آن موردبررسی قرار بگیرد تا بتوانیم موفق شویم و در حوزه فضای مجازی، موضوع رفتارشناسی بسیار مهم است و در چه باید کردن ها باید از رفتارهای کلیشه ای پرهیز کنیم.
انتهای پیام/۸۴۰۰۷