جستجوگر خبری شهرستان شفت

شهرستان شفت با داشتن بقاع متبرکه همچون امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق (ع) در کنار طبیعت بکر و منحصر به فرد یکی از خاستگاه های گردشگری مذهبی توأم با طبیعت گردی در گیلان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، شهرستان شفت با تنوع جغرافیایی، مناظر و چشم اندازهای طبیعی و قدمت تاریخی دارای جاذبه های گردشگری متعددی مانند بناهای تاریخی، مذهبی، آبشارها و چشمه سارها، جنگل ها و مراتع کوهستان ها و مناطق ییلاقی سرسبز است که این جاذبه ها سبب شده این شهرستان یکی از مناطق مهم زیارتی و گردشگری استان سرسبز گیلان به شمار بیاید.

وجود بقاع متبرکه پرشمار در شفت

ازجمله بقاع متبرکه شهرستان شفت می توان به بقعه امامزاده ابراهیم علیه السلام، امامزاده اسحاق علیه السلام، آقا سید احمد و سید ابوالقاسم در نهزم، سید کاس آقا در توسعه، سید احمد در چماچاه، معلم در روستای سالک معلم، آقا نور سه تن در چنارودخان، پیر مختار و سید مرضیه در احمدسرگوراب، آقا سید عزیز در کاظم آباد، آقا سید یعقوب و سید رضی در کلاشم اشاره کرد.


منطقه زیارتی گردشگری امامزاده ابراهیم

اگر ۳۴ کیلومتر از این شهرستان سرسبز و بکر به سمت جنوب حرکت کنیم، در دل کوهستان های جنگلی پوشیده از راشستان های تنومند و در درّه ای تنگ و بن بست، به مرقد و بقعه ای گیرا و به رنگ نقره برمی خوریم که محال است عظمتش در دل جنگل و میان درختان مقدصمان نشود و برای زیارت و ادای احترام وادار به ماندنمان نکند.

این بقعه متبرکه  قرن هاست مأمن و پناهگاه دردمندان و حاجتمندان منطقه و زوّاری است که از سرتاسر گیلان و ایران این مکان آرامش بخش و حیرت انگیز را انتخاب می کنند؛ برای رسیدن به بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم، پس از «شفت» بایستی از «چوبَر»، «مبارک آباد»، «لاسَک»، «کِلوان»، «دورودخان»، «بابارِکاب» و در نهایت «روستای طالقان» گذشت و آن گاه در آغوش طبیعت به زیارت بارگاه مطهر امام زادۀ خفته در آن بقعه شریف، شرف حضور یابیم.

بنا به روایات سینه به سینه و بعضاً مکتوب تاریخی، در این بقعه بزرگی آرمیده است که نامش ابراهیم بن موسی الکاظم (ع) است، معماری خاص روستای امامزاده ابراهیم با بناهای چوبی چندطبقه و رنگین که با سیستم تیر و ستون و تماماً از چوب ساخته شده اند و فاقد دیوار هستند منحصربه فرد است و غالباً فضاهای مختلف بناها به وسیله پرده از هم جدا می شوند.

روستای امامزاده ابراهیم همه ساله خصوصاً در ایام تابستان با هوای خنک و طبیعت زیبا پذیرای مسافران زیادی است و وجود رودخانه و آبشار ازجمله جاذبه های طبیعی آن به حساب می آیند.

از دیگر مکان های دیدنی روستای امامزاده ابراهیم می توان به بازار روستا، قتلگاه، چهل چشمه و چشم میدان اشاره کرد و ناگفته نماند که مقبره بابا رکاب در فاصله پنج کیلومتری بقعه امامزاده ابراهیم علیه السلام قرارگرفته است.


منطقه زیارتی گردشگری امامزاده اسحاق علیه السلام

به هر منطقه ای که سفر کنیم و برای هر سیاحتی که عازم شویم، عاقبت نیازمند آرام گرفتن و دعاییم، نیاز داریم در بارگاه خدای خویش بایستیم و شکرگزار نعمات بی انتهایش باشیم و این امر آن هم در مسافرت ما را به ملجأ آرامش هر منطقه به زیارتگاه ها و مساجد هر منطقه سوق می دهد و اگر این مکان که رابطی برای استجابت دعاهایمان است در کوه و بالای تپه باشد چه بسا احساس نزدیکی ما به خدا را بیشتر نیز خواهد کرد.

بقعه متبرکه امامزاده اسحاق علیه السلام، یکی دیگر از اماکن زیارتی و بسیار قابل احترام برای مردم استان گیلان است که در ارتفاع بیش از یک هزار متری از سطح دریا در منطقه ای جنگلی با چشم اندازی وصف ناشدنی بر بالای قله سیاه کوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شفت واقع شده است، موقعیت طبیعی بقعه امامزاده اسحاق علیه السلام باعث شده این بقعه یکی از برجسته ترین مناطق گردشگری مذهبی در گیلان محسوب شود.

این بقعه متبرکه که در نزدیکی بقعه متبرکه امام زاده ابراهیم شفت نیز قرار دارد، بر بلندای تپه ای قرار دارد که گویی خدا خواسته این بنده خویش را در آغوش گرفته و برای خود نگه دارد و زائران این خانه نیز در دل خدا جای خواهند گرفت و این امر زیارت را دلچسب تر و شیرین تر می کند، مطابق شجره نامه موجود، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(ع) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است.


درخت کانگلوباسکم

از دیگر جاذبه های منطقه امام زاده اسحاق علیه السلام علاوه بر طبیعت جنگلی کوهستانی می توان به درخت هزارساله کانگلوباسکم در چهار کیلومتری این روستا و در مسیر دسترسی به آن اشاره کرد.

درخت «کنگُول باسکِم» گیلان، ۱۰۷۰سال قدمت دارد.  درون خالی این درخت ۱۲ نفر را به راحتی درخود جا می دهد. درختی که با وجود پوسیدگی از درون، ریشه های استوارش، سبزی را به شاخه های جوانش هدیه داده و نشان می دهد که اگر ریشه در عمق داشته باشی، کرم خوردگی درون را می توان پالایش کرد و از نو آینده را با امید دوباره ساخت.

این درخت در ارتفاعات شهرستان شفت و نرسیده به امامزاده اسحاق و درست در تیرس مسافران قرار دارد. ساکنان این محدوده از غرب گیلان، تالش زبان هستند و درخت کنگول باسکم در زبان تالشی به معنی «افرای توخالی» است.

جنگل های این محدوده، از درختان برگ انجیری، افرا و خرمالوی وحشی غنی است. اگرچه تعداد درختان تنومند افرا در جنگل های این محدوده کم نیست، ولی ویژگی جالب توجه این درخت، تنه توخالی عجیب آن است که هر بیننده ای را به سمت خود می کشاند.

 

سد خاکی سقالکسار

روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف قرار دارد، در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی است اما یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین این دریاچه ها سد خاکی سقالکسار است که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند.

این سد طبیعی و خاکی چنان محوطه زیبایی در روستای سقالکسار شفت ایجاد کرده که محال است کسی یکبار برای گذران اوقات فراغت و تعطیلات خود به این مکان زیبا و دریاچه اسرارآمیز سفر نکرده باشد، این دریاچه که توسط جنگلی زیبا با درختان همیشه سرسبز احاطه شده اند منطقه ای رؤیایی برای مسافران پدید آورده اند که دل کندن از آن را بسیار دشوار می کند، اما وجود چنین بوستان های بهشتی که رود و جنگل و کوهستان را توأمان دارند در استان بهشتی گیلان چیزی دور از ذهن و بعید نیست چرا که گیلان، بهشت ایران مملو از این مناطق زیباست البته اگر دست مصنوعی بشر بگذارد این مناطق بکر و طبیعی باقی بمانند و زمین خواری صورت نگیرد و جنگل ها، جنگل بمانند نه بنگاهی برای خرید و فروش ویلاسازان!

غار تاریخی لاس پشت

شهرستان زیبا و بهاری شفت روستایی ترین شهرستان استان گیلان است، شهرستانی که دورتادورش را روستاها فراگرفته است، جنگل و کوه ازیک طرف و شالیزارهای برنج و باغات چای از دیگر سوی بر زیبایی و سرسبزی این شهرستان افزوده اند.

جاذبه های دیدنی بسیاری در هر استان وجود دارد و یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین جاذبه ها غارهای تاریخی هستند که حقیقتاََ برای داخل شدن به آن ها باید شجاع بود چرا که گاهاََ این غارها می توانند بسیار ترسناک نیز باشند!

یکی از جاذبه های شهرستان شفت غار تاریخی لاس پشت لپوندان است، غار لاس پشت که یکی از بکرترین غارهای این منطقه است در لپوندان شفت واقع بوده که متأسفانه هنوز کاملاََ شناخته شده نیست اما از این حیث خوشبختانه دست نخورده و بکر باقی مانده است، لاس در گویش محلی به معنای سنگ و صخره و لاس پشت به معنای زیر صخره است.

شفت، سرزمین آبشارها

در نزدیکی غار تاریخی لاس پشت، آبشار بسیار زیبایی وجود دارد که آن را با همین نام می شناسند و از حیث زیبایی به جرأت می توان گفت شاید از کم نظیرترین آبشارهای ایران باشد.

آبشارهای منطقه شفت شامل دود وزن در روستای خرمکش، لاس پشت در روستای لپوندان، دیواکل در روستای علیسرا، وزنه بن در روستای سفید مزگی، دیوان دره در روستای طالقان و توسعه در روستای سیاهمزگی اشاره کرد.


استخرهای طبیعی همچون لیشاوندان، ملاسرا، کوزه گران، چماچاه، خورطوم، نصیر محله، گیج سر در روستای مژدهه و نور ماس در روستای کلاچ خندان، پارک جنگلی چوبر، مناطق ییلاقی امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق، منطقه چناررودخان، آب بند گیلده، کانال هوایی روستاهای بداب و خرفکل و مدخل خروجی آب فومنات واقع در روستای چوبر از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان شفت محسوب می شوند.

استخر طبیعی چماچا

این استخر طبیعی بنابر آن چه گفته شد از مناطق بسیار زیبای گردشگر پذیر شهرستان شفت است که همه ساله گردشگران و مردم بومی زیادی در ایام نوروز به آن جا سفر می کنند، این استخر طبیعی در روستای چماچا از توابع شهرستان شفت واقع شده، چماچا از روستاهای بسیار قدیمی این شهرستان است که از نظر تاریخی نقش بسیار مهم دارد و برای مردم این دیار بسیار خاطره انگیز است چرا که اهمیت جغرافیایی آن موجب شد تا در نهضت جنگل یکی از پایگاه های جنگلیان باشد.

 

تالاب آب بندان گیلده

این تالاب در محدوده روستای گیلده پایین شفت قرار دارد، فاصله آب بندان تا شهر رشت و فومن کمتر از ۱۵ کیلومتر است، هدف از وجود این آب بندان محلی برای ذخیره آب برای شالیزارهای روستای گیلده پایین است، شالیزارها، استخرهای پرورش ماهی و تعداد کمی خانه روستایی در حواشی تالاب قرار دارد،

سطح آب بندان بخش شرق در فصل بهار پوشیده از تنوعی از گیاهان آبزی بن در آب، شناور و غوطه است، به ویژه نیلوفر آبی (نیلوفر سفید) که با تراکم زیاد و گل های زیبایش جلوه خاصی به این آب بندان می بخشد. تنوعی از گیاهان آبزی شامل نیلوفر سفید، تی، لویی، جگن، علف هفت بند و علف در آب بندان بخش شرقی و علف در بخش جنوبی آب بندان غربی ازجمله گونه های گیاهی این آب بندان هستند.

از جانوران مهره دار این تالاب می توان به مار آبی، لاسرتای شکم سبز و لاک پشت برکه ای اروپایی را می توان اشاره نمود همچنین دوزیستانی مانند قورباغه معمولی، قورباغه درختی و از مهم ترین پستانداران این تالاب می توان به شغال، گربه جنگلی، راسو، خارپشت اروپایی و خفاش لب کوتاه اشاره کرد.

وجود شالیزارهای برنج، باغات چای و روستاهای شکل گرفته در دامان طبیعت به شهرستان شفت چهره بدیعی بخشیده است که ازجمله این روستا می توان به گیلده، سیاهمزگی، شالما، سفید مزگی، بیالوا، چماچاه، کاظم آباد، صیقلان، درودخان، چناررودخان، طالقان، چوبر، ویسرود و میرسرا اشاره کرد.

آثار ثبت شده در فهرست ملی در شهرستان شفت شامل بقعه نهزم، پل لیشاوندان و مسجد کمسار است.

همچنین ازجمله جاذبه های تاریخی شهرستان شفت می توان به پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار و خانه قدیمی فرضعلی خرم اشاره کرد.

در شفت روز دوشنبه، در چوبر روز یک شنبه، و در نصیر محله روز چهارشنبه ، بازارهای هفتگی جذابی دایر است که با فروش محصولات محلی و صنایع دستی منحصر به این مرز و بوم در شناساندن تاریخ کهن این منطقه و آئین و رسوم زیبای شمال نقش به سزایی در انتقال فرهنگ و هنر گیلانی به مردم دارند.

عمده صنایع دستی شهرستان شفت شامل شال بافی، سفالگری، گلیم بافی و قالی بافی، حصیربافی، ابریشم بافی و مهم ترین سوغات این منطقه برنج، چای، پنیر سیاهمزگی، گلاب و انواع نان ها و شیرینی های محلی است.

پایان پیام/۸۴۰۰۷



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان