جستجوگر خبری شهرستان شفت

پارک جنگلی گیلان در مسیر رسیدن به دریای عظیم کاسپین، دالانی سبز رنگ و جذاب و جنگلی اسرارآمیز، با درختانی سر به فلک کشیده در خود دارد که قدم زدن در این دالان هوش از سر دوستان طبیعت می برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رضوانشهر، این شهرستان زیبا در شمال غربی استان سرسبز و بهشتی گیلان، بین سواحل دریای بزرگ کاسپین و در میان رشته کوه های زیبا و بهاری تالش قرار دارد و از دو بخش جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده است.

شهرستان رضوانشهر بین شهرستان های تالش، بندرانزلی، صومعه سرا، ماسال و خلخال واقع شده و به همین دلیل مردم این منطقه به چندین گویش تکلم می کنند که تالشی و گیلکی نمونه ای از آن هاست.

موقعیت جغرافیایی این شهرستان زیبا، موجب شده تا رضوانشهر به عنوان گلوگاه ارتباطی بخش های مرکزی، غربی و شمالی استان محسوب شود، چنان که شاهراه ارتباطی گیلان به استان اردبیل و کشورهای قفقاز و روسیه محسوب می شود.

اگر از آب و هوای آلوده شهرهای صنعتی و ماشینی خسته شده اید و نیاز دارید کمی به ریه های خود استراحت دهید و از دود اتومبیل ها و کارخانه ها دوری کنید، حتماً باید از هوای دلپذیر رضوانشهر استنشاق کنید، چراکه هوای مرطوب و پاکیزه جلگه ای رضوانشهر و هوای نیمه مرطوب آن در کوهستان ها حتماً شمارا به برای پرسه زدن در این هوای بهشتی سرسبز وسوسه خواهد کرد.

همسایگی با کوه های سر به فلک کشیده و سواحل رؤیایی و حیات بخش دریای کاسپین این شهرستان با طبیعت بسیار زیبا و سرسبز و داشتن دریا و انبوهی از کوه های سر به فلک کشیده زیبایی های رضوانشهر را بی نظیر کرده است.

شهرستان رضوانشهر در ساحل جنوب غربی دریای خزر و ۶۳ کیلومتری شهر رشت واقع شده و دارای دو بخش مرکزی و بخش پره سر است که رودخانه شفا رود از شمال شرقی آن وارد دریای نیلگون کاسپین می شود.

مسجد اسپی مزگت

 

اسپی مزگت از عجایب هفتگانه گیلان

یکی از بناهای تاریخی و بی نظیر این شهرستان مسجد سفید (اسپی مزگت) است که در دهستان دیناچال بخش پره سر واقع شده که با گذر از دل جنگل های سرسبز این منطقه زیبایی خاصی به این مکان بخشیده؛ این مسجد تاریخی و سفید (اسپی مزگت) با قدمت هزارساله یکی از عجایب هفتگانه گیلان است.

اسپی مزگت در روستای کیشه خاله در شمال دیناچال یکی از دهستان های رضوانشهر واقع شده، دهستان دیناچال دارای ۳۰ آبادی است که مرکز آن بازار دیناچال بوده و کیشه خاله یکی از آبادی های آن به شمار می آید، مردم این منطقه تالش هستند و به زبان تالشی سخن می گویند.

بنای اسپی مزگت یا مسجد سفید، باقی مانده یک آتشکده زرتشتی قدیمی و بزرگ پیش از اسلام است که رواق چهارگوش داخلی آن محل نگهداری آتش مقدس بوده و مردم برای عبادت در دهلیزهای کناری آن می ایستادند، برخی از روایات حاکی از آن است که بنای مسجد مربوط به دوره ساسانی است.

آبشار ویسادار پره سر

آبشار ویسادار پره سر

نمی شود به رضوانشهر سر زد و چشمه جوشان و آبشار زیبا و نیلگون ویسادار را نادیده گرفت، این آبشار 25 متر ارتفاع دارد و از این حیث سومین آبشار مرتفع گیلان است، ویسادار که در زبان تالشی به معنی (سایه درخت بید است) در ۱۳ کیلومتری غرب پره سر و رضوانشهر و در قلب کوه های تالش قرار دارد، مسیر رسیدن به این آبشار زیبا از داخل شهر پره سر و سه راه احمد است.

آبشار ویسادار که گویی مانند عروسی زیبا دل به داماد سرو قامت خود، کوهستان های زیبای رضوانشهر داده است در کشاکش کوه و جنگل و در این دلدادگی طبیعت صحنه ای عجیب و حیرت انگیز از عظمت خلقت پروردگار را پیش چشم بینندگان متجلی می کند.

روستای ارده

روستای بهشتی اَرده

گاهی در فیلم های تلویزیونی، روستاها و مناطق کوهستانی بکری را می بینیم که دلمان می خواهد کاش چنین جایی زندگی می کردیم یا حداقل کاش گاهی به چنین مکان هایی سفر می کردیم، حتی گاهی پیش می آید که با خود بگوییم اصلاً مگر چنین مناطق زیبایی در ایران هم وجود دارد؟ بله، البته ایران زیبای ما پُر است از طبیعت و روستاهای بکر و دست نخورده که بسیاری از آن ها هنوز به مردم معرفی نشده اند.

شهرستان رضوانشهر در استان سرسبز و بهشتی گیلان یکی از این روستاهای بکر و کوهستانی را در خود جای داده و با کوهستان های جنگلی اش به نیکی از آن محافظت می کند.

این روستای زیبا که آن را با نام اَرده می شناسیم، در دره ای سرسبز قرارگرفته، کوه های دنباله دار تالش در نوار شمال غربی دریای زیبا و نیلگون کاسپین، چشم اندازهای رؤیایی و بسیار زیبایی در این روستا خلق کرده به طوری که می توان آن را بهشت عکاسان نامید.

هوای ییلاقی روستای بهشتی ارده، شمارا چنان شگفت زده و بانشاط می کند که حتی اگر در میان سالی به سر می برید دلتان برای دویدن در این زمین نرم و مرطوب و هوای پاکیزه و دلپذیر ارده غَنج برود، اگر قصد یک شب اقامت در منطقه ای سرسبز و خنک را دارید، کافی است شبی را در جنگل و زیر آسمان پرستاره روستای ارده سر کنید.

 

خانه امان الله خان ساسانی

هر فرد برای انتخاب های خود معیار و علاقه متفاوتی از دیگران دارد و شاید بنا بر آنچه در طب ایرانی و اسلامی از آن با نام مزاج یاد می کنند، این تفاوت در امزجه است که تفاوت سلایق و علایق بشر را منجر می شود، اختلاف سلیقه در افراد یک خانواده نیز مشهود است و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که فرد فرد افراد یک خانواده بتوانند همیشه نقطه اشتراکی در انتخاب های خود داشته باشند، این تفاوت ها در مسافرت ها بیشتر به چشم می آید، برای مثال شاید یک فرد بخواهد تعطیلات خود را در کنار دریا سپری کند و دیگری علاقه مند به بازدید از اماکن تاریخی باشد.

شهرستان رضوانشهر از حیث وسعت و تنوع اماکن و ابنیه تاریخی چنان سرشار از جاذبه است که محال است برای هر سلیقه ای مکانی برای دیدن و جایی برای رفتن نداشته باشد، خانه قدیمی امان الله خان ساسانی در اطاق سرای پونل، حتماً تاریخ دوستان و علاقه مندان به ابنیه تاریخی را جذب زیبایی و قدمت خود خواهد کرد.

خانه تاریخی امان الله خان ساسانی مربوط به دوره قاجار است و در سال ۱۳۸۳ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید، معماری این اثر تاریخی با نشانه هایی همچون ارسی، پنجره های مشبک،گچ بری و سفال از معماری بومی گیلان محسوب می شود.

 

پل خشتی پونِل

سفر به یک استان زیبا و بازدید از تنها یک مکان تاریخی چندان دل چسب نیست، تاریخ دوستان و علاقه مندان به اماکن و ابنیه قدیمی و کهن در یک سفر بهشتی چیزی فراتر انتظار دارند و قطعاً پل خشتی پونِل موجب رضایت گردشگران از این حیث خواهد شد، این پل در مسیر ارتباطی بین اردبیل به خراسان که مسیر آمدوشد مردم درگذشته بود ادامه پل های شاه عباسی است.

قدمت پل آجری و تاریخی پونل به زمان صفویه بازمی گردد و مانند دیگر پل های دوران حکومت «شاه عباس صفوی» از سنگ و آجر ساخته شده است، این پل که در ۱۴ کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش قرار دارد، دارای ۳۰ متر طول و یک دهانه بزرگ با طاق جناقی و عرض دو و نیم متر و جان پناهی به ارتفاع ۴۰ سانتی متر است.

 

قلعه امیر ساسان

اما تاریخ این شهرستان دیدنی به همین جا خلاصه نمی شود، گویا رضوانشهر از گذشته مورد توجه حاکمان وقت بوده که در ییلاقات این شهرستان اوقات خود را سپری می کردند و البته که بهترین مکان را برای بهره بردن از آب وهوای بهشتی گیلان انتخاب می کردند.

وجود قلعه امیر ساسان در روستای بیاچال رضوانشهر گواهی می دهد که قدمت این شهرستان بسیار بالاست، اما متأسفانه بقایای این قلعه تاریخی از بین رفته و به صورت نیمه مخروبه درآمده است، این قلعه جزو اقامتگاه های ییلاقی حاکمان تالش دولاب محسوب می شده است، تالش دولاب نام منطقه ای بزرگ است که امروزه شهر رضوانشهر بخش بزرگی از آن را تشکیل می دهد و  از شمال به اسالم و از غرب به خلخال و از جنوب به شاندرمن  محدود است.

این بنای تاریخی مخروبه در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، امید است تاریخ دوستان و مسؤولان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان وخصوصاَ شهرستان رضوانشهر نسبت به مرمت، بازسازی و احیای این قلعه تاریخی حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند تا بیش از این شاهد نابودی آثار ملی و تاریخی باارزش در سطح استان نباشیم.

 

پل خشتی شفارود

درگذشته پل ها نشان از ترقی بودند و حاکمان شهرها برای نشان دادن قدرت و پیشرفت خود و به منظور تسهیل دررفت و آمدها اقدام به ساخت پل می کردند، اما آنچه از معماری تاریخی و اسلامی ایران حاکی است، درگذشته  علاوه بر استحکام و ماندگاری به زیبایی ظاهری ابنیه نیز دقت خاصی می شد.

پل تاریخی شفا رود یکی از بناهای دوران حکومت قاجاریه است که بر روی رودخانه شفا رود در کنار جاده رضوانشهر به تالش بناشده، این پل به سبک خاصی که کمتر در ساخت پل های ایرانی دیده می شود، ساخته شده؛ بدین صورت که در دو طرف طاق و روی پای آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه کناری شمال پل، دو طاق نما کارکرده اند، مصالح به کاررفته در احداث پل شفا رود، آجر و ساروج است.

 

 

پارک جنگلی گیسوم

شاید عده ای تصور کنند با صنعتی شدن و ماشینی شدن زندگی های جدید، دیگر چیزی به نام سحر و جادو وجود ندارد و طبیعتی که دستکاری شده بشر است جذابیت های اولیه خود را ازدست داده اما جنگل گیسوم ثابت می کند که حتی مصنوعی شدن پارک ها نمی تواند شمایل اصلی یک جنگل اسرارآمیز را محو و نابود کنند.

پارک جنگلی گیسوم یا پارک جنگلی دکتر درستکار از دیدنی ترین نقاط استان گیلان است که در ۱۴ کیلومتری شهرستان رضوانشهر در قرار دارد، جاده این پارک جنگلی در مسیر رسیدن به دریای عظیم کاسپین، دالانی سبزرنگ و جذاب و جنگلی اسرارآمیز، با درختانی سر به فلک کشیده در خود دارد که اگر بیش از تنها پنج دقیقه در این دالان قدم بزنید هوش ازسرتان می رود و ناخودآگاه سرتان گرم تماشای این جاده رؤیایی خواهد شد.

پارک جنگلی دکتر درستکار، بقعه امین السطان (غریب بنده)، بقعه سید شرف الدین، مجتمع ساحلی تازه آباد، مجتمع ساحلی پره سر، مناطق کوهستانی دوران، زندانه، برزکوه، از جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

زبان رایج رضوانشهر شامل (تالشی و گیلکی) است و اقتصاد مردمان زحمتکش و مهربان این منطقه بر پایه کشاورزی، دامداری است که از این راه امرارمعاش می کنند و مهم ترین محصولات کشاورزی این شهرستان برنج، گندم، جو، ذرت، ماهی و پرورش دام است سوغات رضوانشهر شیرینی های محلی، داروهای گیاهی، برنج، عسل، ماهی، جاجیم، گیلیم و لباس های محلی است.

 



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان