جستجوگر خبری شهرستان شفت

رودبار- ضعف ساختاری و عملکردی مدیریت منابع به ویژه در حوزه آب سبب شده تا مناطق مختلف استان گیلان با ظرفیت های مستعد از تنش آبی رنج ببرند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: «آب مایه حیات است» شاید یکی از کلیدی ترین؛ کلیشه ای ترین و پرتکرارترین جمله تاریخ بشریت برای تعریف این ماده حیات بخش باشد، ماده ای که این روزها تداوم حیات جهانی را به حالت «هشدار» در آورده است.

«آب» به طرز شدیدی دچار بحران شده است و اگر چاره ای برای مدیریت منابع آبی صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور «جنگ آب» را تجربه خواهیم کرد. بسیاری از کشورهای جهان برای جبران کمبود آب و مدیریت این بحران خطرناک، راه حل های علمی، پژوهشی و فناورانه را در پیش گرفتند و تا حدودی هم به توفیقات نسبی در این بخش دست یافتند.

اما معضل آب در ایران و بویژه گیلان قبل از آنکه خودِ «آب» باشد، «مدیریت» آن است، مدیریتی که ضعف ساختاری و عملکردی آن باعث شده تا استان گیلان با ظرفیت های مستعد منابع آبی، به استانی دارای تنش آبی تبدیل شود.

مدیریت ناصحیح و بعضاً سلیقه ای منابع آبی در برخی نقاط گیلان، مردم را در کنار چشمه های روان آب تشنه نگه داشته است و وضعیت به قدری بحرانی و اسفناک شده که در برخی نقاط مردم در طول شبانه روز، یک ساعت بیشتر آب ندارند، قطعی مکرر آب و کیفیت نامطلوب آن در استان پر بارش و نمناک گیلان، خبر از ضعف مدیریتی می دهد.

خورگام رودبار که به سرزمین «مه و خورشید» معروف است از ابتدایی ترین و مهم ترین نیاز زندگی یعنی «آب» محروم هستند.

چالش جدی آب در سنگسرک

«حسن وفایی» دهیار سنگسرک خورگام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جمعیت ۵۰ خانواری این روستا، اظهار کرد: مشکل آب در روستای سنگسرک جدی و بحرانی است و گاهاً در طول شبانه روز فقط یک ساعت آب داریم.

وی با اشاره به قدمت بیش از ۴ دهه ای سیستم شبکه انتقال آب در روستای سنگسرک خورگام، افزود: سیستم شبکه انتقال آب این روستای فرسوده است.

دهیار سنگسرک خورگام با اشاره به ترمیم ناقص و نیمه کار سیستم آبرسانی بیان کرد: پس از تأمین اعتبار و معرفی پیمانکار، روند مرمت و بازسازی شبکه آبرسانی به روستا شکل رسمی به خود گرفت.

وفایی ادامه داد: با اتمام اعتبار، پیمانکار مربوطه کار مرمت و بازسازی شبکه را نیمه تمام رها کرد و نه تنها شبکه سالم به اهالی نرسید بلکه شبکه فرسوده را هم از دست دادند.

وی با بیان اینکه ساکنان این روستا در بخش آب با چالش جدی مواجه هستند، افزود: چالش بی آبی در سنگسرک غیر قابل تحمل بوده و موجب نارضایتی مردم شده است.

مشکل آب را دغدغه مشترک روستاهای خورگام

«فرشید منتظری» یکی اهالی اسطلخ کوه خورگام هم در گفتگو با خبرنگار مهر، مشکل آب را دغدغه مشترک روستاهای این بخش برشمرد و اظهار کرد: مشکل اصلی مردم منطقه آب است و از آنجایی که آب یکی از مهم ترین نیازهای بشر به شمار می رود بی آبی و قطعی مکرر آن زندگی روستاییان منطقه را با بحران جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه روستای اسطلخ کوه از یک منبع آب تغذیه می کند، افزود: روز به روز بر آمار جمعیتی روستا افزوده می شود و یک منبع برای پوشش آبی روستا کافی نیست.

این عضو شورای اسلامی روستای اسطلخ کوه خورگام با اشاره به چالش های مدیریت منابع آبی در بخش و روستا، بیان کرد: آب در روستا وجود دارد اما در مدیریت منابع آبی دچار مشکل هستیم.

منتظری با تاکید بر بهسازی چشمه های روستا، اضافه کرد: وجود چشمه های فراوان در خورگام یک ظرفیت بزرگ آبی که مغفول مانده است.

وی خواستار احداث منبع آب جدید در اسطلخ کوه شد و افزود: ساخت منبع جدید در یک موقعیت جغرافیایی دیگر، می تواند چالش آبی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

رفع مشکل آب خواسته زیادی نیست

«زیبا اکبریان» یکی دیگر از اهالی اسطلخ کوه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مردم روستا بسیار کم توقع و صبور هستند و رفع مشکل آب این منطقه خواسته زیادی نیست.

وی با اشاره به رنج های بی آبی در روستا، افزود: آب نباشد زندگی به معنای واقعی تعطیل می شود. این بانوی اسطلخ کوهی با بیان اینکه آب دغدغه اصلی مردم خورگام است، گفت: خورگامی ها در کنار چشمه ها و منابع آبی فراوان، تشنه هستند و این مسئله بسیار دردآور است.

اکبریان با اشاره به روحیه مشارکتی مردم در عمران و آبادی روستا، بیان کرد: مشارکت مردمی باید با حمایت مسئولان در راستای توسعه روستایی همراه شود.

فرهنگ مشارکت در عمران و آبادی روستا در گوفل

«حسین پورفیاض» دهیار گوفل خورگام در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عدم تحت پوشش آبفا بودن روستا بهانه ای برای عدم خدمات رسانی مسئولان شده است.

وی ادامه داد: روستاهایی که تحت پوشش آبفا هستند هیچ خدماتی از این اداره دریافت نمی کنند چه تضمینی است که بعد از قرارگیری در سامانه آبفا، مورد توجه و حمایت این اداره واقع شویم!

دهیار گوفل با اشاره به مصوبات میز خدمت در این روستا، بیان کرد: راه اندازی شبکه آبرسانی گوفل یکی از مصوبات مهم میز خدمت در این روستا بود که اجرایی نشد.

پور فیاض با بیان اینکه فرهنگ مشارکت در عمران و آبادی روستا در گوفل نهادینه شده است، گفت: خلف وعده های مسئولین، مردم را نسبت به خودیاری و مشارکت در عمران و آبادی روستا دلسرد کرده است.

وی با بیان اینکه منبع ذخیره آب گوفل نیاز به بهسازی دارد، افزود: هزینه های بالای بهسازی از توان اهالی خارج است و با کمک دولتی این امر محقق شود.

توجه به زیرساخت های فرسوده شبکه انتقال آب بخش خورگام

خانم ملک محمدی یکی از شهروندان بره سری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چالش جدی آب در خورگام و بره سر، اظهار کرد: بره سر تنها شهر بخش خورگام رودبار با مشکل جدی آب مواجه است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری بره سر، افزود: قطعی مکرر آب و بی آبی مفرط در بره سر موجب نارضایتی مردم و گردشگران شده است.

این شهروند بره سری با اشاره به وجود چشمه ها و منابع آبی فراوان در این بخش، اضافه کرد: مدیریت منابع آبی ضعف و چالش بزرگ در بخش خورگام است.

ملک محمدی با اشاره به زیرساخت های فرسوده شبکه انتقال آب بخش خورگام، بیان کرد: باید اقدام اساسی برای رفع مشکل زیرساخت های آبفای شهرستان رودبار بویژه بخش خورگام و شهر بره سر صورت گیرد.

وعده های زیادی برای حل آب شرب داده شده است

نظری یکی دیگر از شهروندان بره سر خورگام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل آب شرب دغدغه چندین ساله بره سر و منطقه خورگام است که لاینحل مانده است.

وی با بیان اینکه وعده های زیادی برای حل آب شرب داده شده، افزود: وعده های مسئولان با آب رفته و دیگر خبری از عملیاتی شدن آن نیست.

این شهروند بره سری با بیان اینکه مشکل آب دغدغه ملی است، گفت: در مناطقی چون خورگام که چشمه ها و منابع آبی فراوانی وجود دارد قطعی و نبود آب به مدیریت آن بر می گردد.

نظری با بیان زندگی شهروندان ارتباط تنگاتنگی با آب دارد، اضافه کرد: قطعی آب روند زندگی مردم را با چالش روبرو کرده است.

اگر چه آب و تنش آبی یک چالش بین المللی به شمار می رود و حد و مرز نمی شناسد اما وجود ظرفیت ها و منابع آبی در گیلان و بویژه بخش خورگام رودبار، خلاء بزرگی چون «مدیریت» را فریاد می زند، نبود مدیریت هدفمند، منسجم و برنامه محور در بخش آب، چالش و زلزله بی آبی را در نقاط مختلف به راه انداختند تا مردم در کنار چشمه خروشان، تشنه بمانند.

به نظر می رسد قبل از هر چیز برای حل نسبی چالش تنش آبی در گیلان و بخش خورگام، نیازمند مدیریت توانمند و همچنین اعتبارات ملی هستیم.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان