جستجوگر خبری شهرستان شفت

رشت - سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از ثبت جهانی ۵۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی استان خبر داد و گفت: جنگل های هیرکانی بوسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاهرود رودبار ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرخوش کرم زاده شامگاه شنبه در گفتگو ویژه خبری شبکه باران، اظهار کرد: حدود ۵۶۵ هزار هکتار جنگل در گیلان وجود دارد که عرصه های بسیار ارزشمند این استان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه آفات، آتش سوزی و قاچاق جنگل ها در گیلان عموماً تک پایه ای است، افزود: آفات جنگل ها و مراتع بیشتر تک پایه ای رخ می دهد و گسترده و فراگیر نیست و همین مهم در خصوص آتش سوزی و قاچاق نیز صدق می کند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از حریق ۶ هکتار از جنگل های این استان در هفته های اخیر خبر داد و اضافه کرد: در این آتش سوزی ها که در مناطق مختلف استان اتفاق افتاده بود خسارت زیادی به جنگل ها و مراتع وارد شد.

کرم زاده از ثبت جهانی ۵۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی گیلان خبر داد و بیان کرد: جنگل های هیرکانی بوسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاهرود رودبار با گذر از استانداردها، ثبت جهانی شد.

وی با بیان اینکه کمیته راهبردی حفاظت از جنگل های هیرکانی در گیلان تشکیل شده است، افزود: تهیه و تدوین طرح های پایدار مدیریت جنگل های هیرکانی تحقق یافته است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه بهره برداری از جنگل های هیرکانی استان متوقف شده است، گفت: در کنار توجه به برداشت چوب، به پهنه های گردشگری، حفاظتی، مرتع داری و ذخیره گاه های جنگلی مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

شناسایی ۲۹ حوزه آبریز در گیلان

کرم زاده از شناسایی ۲۹ حوزه آبخیز در گیلان خبر داد و اضافه کرد: طرح های تفصیلی این مناطق انجام شده به زودی وارد فاز اجرایی می شود.

وی با تاکید بر حذف بسترهای حریق در جنگل های گیلان، افزود: افزایش دما، صاعقه، وزش باد گرم، کاهش رطوبت زمین و همچنین بی احتیاطی مردم و مسافرین منجر به حریق گسترده در جنگل ها و مراسم می شود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه حریق در جنگل ها و مراتع بیشتر در نیمه دوم سال اتفاق می افتد، گفت: در ۱۱ ماهه گذشته با کاهش تعداد آتش سوزی ها و افزایش ۳۷ درصدی حریق در سطح استان روبرو بودیم.

کرم زاده از وجود ۴ هزار کیلومتر آتش بُر در گیلان خبر داد و اضافه کرد: جاده های جنگلی گیلان هم نقش آتش بُر را در حفاظت از جنگل ها ایفا می کند.

وی با اشاره به بلوک بندی جنگل های گیلان، افزود: جنگل های گیلان به ۳۲۲ بلوک تقسیم بندی شده است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه یک میلیون عرصه جنگلی فقط با ۵۰۰ نفر حراست و حفاظت می شود، گفت: در کشورهای پیشرفت برای هر هکتاری مأمور حراست و حفاظت در نظر گرفته می شود و از طرفی تمام امکانات هم در اختیار افراد قرار می گیرد.

تولید ۲.۵ میلیون اصله نهال در گیلان

کرم زاده با اشاره به تغییر تحول عرصه های طبیعی، بیان کرد: این عرصه ها برای ایجاد ساخت و سازهای روستایی به بنیاد مسکن تحویل داده شده است.

وی با اشاره به دلایل افزایش آلودگی ها، افزود: گرم شدن هوا و آلودگی های محیطی و سخت شدن زندگی شهری در کلانشهرها، نیاز بشر را به جنگل ها و طبیعت دو چندان کرده است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، گفت: کاشت درخت در نقاط مختلف باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

کرم زاده ادامه داد: کاشت ۳۲ میلیون اصله درخت، سهم گیلان در کاشت یک میلیارد درخت در کشور بوده است.

وی از تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان های گیلان خبر داد و افزود: بر اساس برنامه ریزی ها در سال های بعد این رقم به افزایش سه برابری خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با اشاره به شاخصه های برخورداری از عنوان قطب زراعت چوب در کشور برای این استان، بیان کرد: گیلان هزار هکتار تعهد زراعت چوب دارد که برای هر هکتار بالغ بر هزار اصله درخت کاشت می شود.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان